Iniciatíva Sexistický kix už šesť rokov udeľuje anticenu za nevhodné reklamy. Tento rok sa výsledky vyhlasovali v bratislavskej A4 – Priestore súčasnej kultúry v týždni, v ktorom sa začína 16 dní aktivizmu proti násiliu páchanému na ženách (od 25. novembra do 10. decembra).
Anticenu si tentokrát odniesla cestovná kancelária BUBO. Verejnosť rozdala najviac dislajkov zadávateľovi Menssion Barbershop MT. Ocenenie Kumšt bez sexizmu odovzdala iniciatíva spoločnosti Slovak Telekom za kampaň súvisiacu s minuloročnými tragickými udalosťami v podniku Tepláreň.
V šiestom ročníku bolo nominovaných 102 reklám. Do hlasovania sa zapojilo spolu 1 918 ľudí, ktorí rozdali 35 255 dislajkov. „Verejnosť dala množstvo hlasov reklamám, ktoré obsahovali prvok sexualizácie. Ten sa často objavuje v prvoplánových vizuáloch, ktoré od sexualizácie mylne očakávajú zvýšenie predaja. Zadávatelia si však neuvedomujú, že sex nepredáva. Na prvých priečkach sa umiestnili aj reklamy, ktoré obsahovali prvky násilia,“ uviedla spoluorganizátorka Michaela Jankovičová.
„Víťazná“ reklama
Ako sme už spomenuli, tohtoročnú anticenu získala reklama cestovnej kancelárie BUBO, ktorá tento rok vyvolala veľkú vlnu kritiky. Video, v ktorom majiteľ firmy Ľuboš Fellner ukazuje na skupinu žien a pozýva mužov z Európy do Afriky, údajne po odpore zo strany verejnosti stiahli.
Zostalo však zverejnené na facebookovej stránke firmy, a preto sa ocitlo aj medzi nomináciami. K videu pribudli aj ďalšie spôsoby nevhodnej propagácie služieb, ktoré agentúra ponúka, píše portál Interez.
O Sexistickom kixe
Anticena Sexistický kix kriticky upozorňuje na sexistickú reklamu na Slovensku. Jej cieľom je povzbudzovať širokú verejnosť aj ľudí zapojených do reklamnej tvorby ku kritickému, rodovo kompetentnému nazeraniu na rozpory reklamného sveta a každodennej reality. Projekt poukazuje na to, aké konkrétne typy sexistických prvkov reklama zneužíva a ako ich používaním prispieva k znevýhodňovaniu žien a posilňovaniu rodovej nerovnosti v spoločnosti.
Zámerom anticeny však nie je pranierovať zadávateľov, ale ich neetické reklamy. Ten istý zadávateľ môže mať zároveň reklamnú kampaň bez sexistického obsahu alebo sa správať ekologicky a nediskriminačne k svojim zamestnankyniam, zamestnancom i potenciálnej klientele.
Anticena zároveň vytvára priestor, v ktorom sa ženy a muži môžu ohradiť proti sexizmu i rodovo podmienenej diskriminácii a hovoriť o ich dôsledkoch. Chce prispieť k iniciovaniu zmien nielen v reklamnej praxi, ale aj v našich každodenných životoch.