Toto sú 3 zlozvyky, ktoré zabijú tvoju automatickú prevodovku. Dopúšťaš sa ich zrejme aj ty

Na tieto časté šoférske chyby si daj veľký pozor.


Automatická prevodovka je skvelá v tom, že je na prvý pohľad úplne „blbuvzdorná“. Kým pri manuáli si môžeš nesprávnym štýlom radenia a šoférovania ľahko fatálne poškodiť auto, pri automate niečo také nehrozí. Ale, je tu jedno veľké ale. Aj pri jazdení s automatom majú mnohí Slováci zlozvyky, ktoré spôsobujú rýchlejšie opotrebovanie prevodovky. A potom plačú, že už po 100 000 kilometroch musia platiť tisícky eur za veľký servis. 

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Častokrát sú to drobnosti, no keď ich opakuješ pravidelne a dlhodobo, prevodovke vedia fakt uškodiť. Na čo konkrétne si dávať pozor, ak sa nechceš skamarátiť s mechanikmi v servise a rozbíjať prasiatko s celoživotnými úsporami

1. Radenie bez úplného zastavenia  

Poznáš to. Si niekde v hustej mestskej premávke, snažíš sa vmanévrovať do úzkeho parkovacieho miesta, za tebou čakajú iné autá a ty sa fakt ponáhľaš. Preraďuješ zo stupňa D do R, no keďže si vo veľkom zhone, nestíhaš úplne zastaviť. Vždy len jemne položíš nohu na brzdu a preradíš. Auto ťa síce poslúcha a zmení jazdný stupeň, no prevodovka dostáva poriadne zabrať

automatická prevodovka chyby
Pixabay
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Je to rovnaké, ako keby si kráčal dopredu, zrazu zafúkal extrémne silný vietor a začal ťa tlačiť dozadu. Asi by ti to neurobilo úplne dobre. Keď toto isté robíš s automatickou prevodovkou, o poznanie rýchlejšie ti odídu lamelové spojky alebo iné kľúčové súčiastky, ktorých výmena nie je lacná. Drž sa preto jednoduchého pravidla, keď preraďuješ z D do R alebo naopak, vždy najprv úplne zastav

2. Vyraďovanie do neutrálu za jazdy

Vyzerá to možno logicky. Ideš dolu nejakým kopcom, chceš nechať auto plachtiť, a tak zo stupňa D preradíš do N. Potom pred zákrutou opäť dáš D, aby auto brzdilo motorom, následne zas zaradíš N a toto opakuješ stále dookola. Na prvý pohľad to vyzerá tak, že jazdíš veľmi efektívne. Využívaš kinetickú energiu a šetríš palivo. Tvoja prevodovka však dosť trpí a takýto štýl jazdy ti skôr či neskôr spočíta v servise. 

Na vyraďovanie do neutrálu pri jazde sú najviac citlivé staršie automatické prevodovky s hydromeničom. Moderné dvojspojkové prevodovky ho znášajú o niečo lepšie. Avšak, aj pri nich to spôsobuje zbytočnú záťaž a rýchlejšie opotrebovanie. Pokiaľ rád využívaš plachtenie, zaobstaraj si auto, ktoré má túto funkciu zabudovanú v riadiacej jednotke. Teda, bude samo plachtiť, keď uzná za vhodné. Ty však nebudeš manuálne preraďovať do neutrálu, volič budeš mať stále v režime D. 

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU
automatická prevodovka chyby
Pixabay

Najjednoduchšia rada v tomto smere je – keď naštartuješ auto s automatom, zaraď D a páky sa už počas jazdy vôbec nechytaj, kým nepotrebuješ cúvať alebo nezaparkuješ. Na takéto používanie je automatická prevodovka navrhnutá a zbytočným špekulovaním s preraďovaním za jazdy jej môžeš len uškodiť

3. Parking bez ručnej brzdy 

Čo spravíš, keď zaparkuješ svoje auto s automatickou prevodovkou? Mnohí vodiči len zaradia stupeň P, vypnú motor a odídu. To však môže byť veľká chyba. V tomto prípade totiž celá hmotnosť auta stojí len na kolíku, ktorý sa po zaradení P zasunie v prevodovke. Ak parkuješ v strmšom kopci, tento kolík sa veľmi namáha. Jedného dňa sa ti môže stať, že sa ohne, prípadne inak poškodí pri zasúvaní a vysúvaní. A teba bude čakať oprava prevodovky, ktorá rozhodne nebude lacná. 

Mohlo by ťa zaujímať:

Toto Slováci nečakali. Pozri sa, koľko bude stáť diaľničná známka v roku 2026

Plus, je tu aj ďalšie riziko. Keď necháš auto zaparkované len v režime P a náhodou do neho niekto ťukne pri parkovaní, opäť hrozí poškodenie celej prevodovky. Po zaparkovaní preto vždy auto poisti aj ručnou brzdou. Najlepšie je pred vypnutím motora najprv zaradiť neutrál, zatiahnuť ručnú brzdu a až nakoniec zaradiť P. Vďaka tomu nebude celá hmotnosť auta stáť na kolíku P, ale práve na ručnej brzde. Ušetríš tak prevodovku od zbytočnej záťaže.  

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Tagy:
REKLAMA
Dominik Parajka
Už viac ako 8 rokov sa venujem obsahovému marketingu, pričom mojou srdcovkou sú autá, o ktorých často píšem a natáčam videá. Rád ale vytváram obsah aj k iným témam, hlavne investovaniu, realitám, financiám, technike a elektronike.
Najčítanejšie
Podobné