Ako sa hovorí, chyby sú ľudské. No keď ich robíme, vždy sa nám nejakým spôsobom vypomstia aj negatívne. A v prípade áut to platí dvojnásobne. Predsa len, ide o drahé stroje, pri ktorých sa za každú drobnosť platí. Pokiaľ teda nechceš, aby ti tvoj štvorkolesový tátoš spravil veľkú dieru do peňaženky, mal by si k nemu pristupovať správne. Vodiči majú množstvo rôznych zlozvykov, ktoré sa odrážajú na rýchlejšom opotrebení komponentov, a teda aj kratšej životnosti celého auta.
My sme pre teba pripravili prehľad najčastejších a najväčších chýb, ktorým by si sa mal vyhýbať.
Ignorovanie studeného motora
Určite to poznáš aj ty. Ráno vstaneš, ledva rozlepíš oči a už ti je jasné, že nestíhaš. Rýchlo si do úst šupneš nejaké raňajky, umyješ si zuby, hodíš na seba prvé kusy oblečenia, ktoré ti padnú pod ruku, a letíš do auta. Samozrejme, v takomto zhone nemáš čas rozmýšľať, či je auto zohriate alebo nie. Ešte ani poriadne nenaštartuješ a už držíš plný plyn.
Takéto zaobchádzanie sa ti však môže veľmi rýchlo vypomstiť. Pokiaľ totiž motor nie je zahriaty, olej nedokáže dostatočne efektívne mazať všetky komponenty. Keď začneš hneď pridávať a využívať plnú dynamiku, na jednotlivé diely vytvoríš veľký tlak. No keďže nie sú správne mazané, rýchlejšie sa opotrebujú. Teba tak budú skôr čakať veľké výdavky na servis.
Zanedbávanie výmeny prevádzkových kvapalín
Aj keď väčšina vodičov vie, že olej v aute nie je doživotný, stále sa nájdu mnohí, ktorí na jeho výmenu nemyslia a neustále ju odkladajú. Mazivo tak postupne čoraz viac degraduje, stráca svoje mazacie schopnosti a opäť sa dostávame k starému známemu nadmernému opotrebeniu komponentov.
Avšak pozor! Myslieť by si mal nielen na výmenu oleja v motore, ale aj v prevodovke. V prípade niektorých modelov áut je dôležité myslieť taktiež na včasnú výmenu olejov v diferenciáloch. Jednoducho, aj keď máš staršie auto, rozhodne by si mal dodržiavať určitý servisný interval, v rámci ktorého sa vymenia jednotlivé kvapaliny.
Vypínanie rozhorúčeného motora
Ďalšia častá chyba, ktorej sa dopúšťajú mnohí vodiči. Predstav si, že ideš 130 km/h po diaľnici a zrazu ti začne strašne treba ísť na WC. Zastavíš na najbližšom odpočívadle, ihneď vypneš motor a ideš vykonať svoju potrebu. No pokiaľ máš staršie auto s turbodúchadlom, práve si mu poriadne ublížil. Totižto, turbo potrebuje po vyššej záťaži chvíľku dochladiť pri bežiacom motore. V opačnom prípade sa postupne poškodzuje a bude potrebná jeho skoršia výmena.
V prípade modernejších áut je dochladzovanie turba aktívne aj pri vypnutom motore, takže to nemusíš riešiť. Avšak, vždy je lepšie, keď ho necháš pár desiatok sekúnd dochladiť aj klasicky „manuálne“.
Jazdenie na krátke trasy
Hoci niekomu by sa mohlo zdať, že mestské jazdenie je pre auto najlepšie, opak je pravdou. Všetky komponenty pri ňom výrazne trpia. Spaľovacie motory nemajú krátke trasy veľmi v láske. Totižto, keď je agregát studený, nefunguje optimálne. Viac sa zanáša karbónovými usadeninami, produkuje viac emisií a podobne. V prípade, že jazdíš stále krátke trasy, nikdy sa nedokáže dobre zohriať, čo mu z dlhodobého hľadiska veľmi škodí. Raz za čas ho preto poriadne prevetraj.
„Podtáčanie“ motora
V snahe šetriť palivo mnohí vodiči jazdia na mimoriadne nízkych otáčkach. Hoci tým skutočne ušetria pár mililitrov benzínu či nafty, výrazne škodia komponentom pohonného ústrojenstva. Úspora na palive sa tak v konečnom dôsledku celá vynuluje, keďže je potrebná vyššia investícia do servisu.
Pri nízkych otáčkach motor vytvára viac usadenín, ktoré mu následne z dlhodobého hľadiska bránia v správnom fungovaní. Taktiež generuje výraznejšie vibrácie. Tie negatívne vplývajú na komponenty spojky, prevodovky a pružného uloženia. Samozrejme, jazdenie na nízkych otáčkach nie je vždy zlé. Ale občas ho vyváž tým, že motor poriadne vytočíš. Samozrejme, keď bude správne zahriaty.