Mať dnes auto znamená oveľa viac než len tankovanie. Náklady na servis, poistenie, dane či amortizáciu rastú a čoraz viac vodičov hľadá spôsoby, ako jazdiť čo najlacnejšie. Taliansky automobilový klub ACI preto zostavil rebríček desiatich dieselových áut s najnižšími prevádzkovými nákladmi. A hoci ide o taliansky trh, väčšina modelov je známa aj Slovákom. Téme sa venoval portál Autoviny.
Zoznam nehodnotil len spotrebu paliva. Zohľadnil aj cenu pneumatík, pravidelný servis, dane, poistenie a aj pokles hodnoty auta v čase. Výsledkom je veľmi praktický údaj – celkové náklady na jeden prejdený kilometer.
Clio na čele, Škodovky v strede tabuľky
Víťazom sa stal Renault Clio 1.5 dCi. Malý hatchback s cenovo dostupnou údržbou vychádza podľa ACI na len 0,4078 eura/km, čo z neho robí najlacnejšie naftové auto v prevádzke. Na druhom mieste sa umiestnil Fiat Tipo 1.6 MultiJet (0,4393 eura/km) a tretie miesto patrí modelu Opel Astra 1.5 CDTi (0,4802 eura/km).
Ďalšie priečky obsadili zástupcovia koncernu Volkswagen – Audi A3, Peugeot 308, VW Golf Variant a Škoda Octavia, ktorá prekvapivo obsadila až siedme miesto s nákladmi 0,5049 eura/km. Ešte horšie dopadla Škoda Karoq, ktorá sa zaradila na ôsme miesto.
Na deviatej priečke skončil Ford Focus 1.5 EcoBlue a posledným umiestneným sa stal model Seat Leon 2.0 TDi.

Slovenský pohľad: oplatí sa to aj u nás?
Aj keď sú ceny servisov a daní na Slovensku iné než v Taliansku, poradie naznačuje všeobecný trend – najnižšie náklady často ponúkajú menšie autá s úsporným motorom a jednoduchšou výbavou. Naopak, väčšie SUV či prémiové značky sa síce môžu javiť atraktívne, no v konečnom dôsledku vás môžu stáť podstatne viac.
Rebríček ACI ponúka vodičom praktický pohľad na dlhodobé výdavky, ktoré si často neuvedomujú pri kúpe auta. Pokiaľ teda zvažuješ kúpu diesla a chceš jazdiť lacno, možno by si nemal automaticky siahnuť po Octavii.