Na portáli EMEFKA sa venujeme aj filmom, áno. Snažíme sa prinášať ti správy o najnovšom dianí v kinematografii, ale zároveň ti aj odporučiť skvelé snímky, ktoré jednoducho treba vidieť. Sem tam sa ale treba troška zahĺbiť do najspodnejších dier kinematografickej žumpy – a nahliadnuť do sveta Céčkových filmov. Práve tam sa dnes vydáme. Zlé filmy totižto taktiež skrývajú kúsok krásy.
Čo teda definuje zlý alebo Céčkový film? Najprv ho definuje nízky rozpočet. Na filmoch tohto pokolenia je prostoreko vidno, že sa tvorcovia musia biť s chýbajúcimi peniazmi. Vizuálne efekty sú katastrofálne, herecké výkony paranormálne zlé, scenáre nelogické a inteligenciu urážajúce a nedá sa povedať, že by to všetko spôsoboval nedostatok peňazí. Existujú predsa tvorcovia, ktorí sú schopní natočiť skvelý film aj z ničoho.
Samostatnou odrodou Céčkových filmov je žáner takzvaných „mockbusterov“ – Céčkové filmy, ktoré kopírujú dej a štýl originálneho filmu z Hollywoodu. Pri týchto snímkach má divák aspoň záruku toho, že vie, čo presne dostane. Lacnú kópiu, pri ktorej si tvorcovia dali záležať iba na jednom: aby to bolo čo najhoršie, ako sa dá. Ide o dokonalú zábavu na chatách a prespávačkách, ak v sebe už máš zopár litrov dákeho moku.
Továreň na zlé filmy: Štúdio The Asylum
Predtým, než si predstavíme najdôležitejšie snímky mockbusterovej mytológie, musíme sa pozrieť na Titána, ktorý stojí za väčšinou z nich. The Asylum je americké nezávislé filmové štúdio založené v roku 1997 tromi pomätencami a milovníkmi filmov. Ich mená sú David Michael Latt, David Rimler a Shmuel Jolovitz.
Až mysticky zle tvoriace štúdio sa špecializuje na low-budget filmy, najmä sci-fi, horory, katastrofické a akčné snímky, pričom jeho najznámejšou špecialitou sú mockbustery – lacné filmy, ktoré napodobňujú veľké hollywoodske hity. Medzi ich najznámejšie diela patrí napríklad kultová séria Sharknado.

Obchodný model The Asylum je založený na rýchlej a lacnej produkcii, často využívajúcej CGI a stock footage a na synchronizovanom vydaní filmov s populárnymi blockbusterami. Štúdio cieli na DVD, video-on-demand a streaming platformy, čím minimalizuje náklady na distribúciu a marketing.
Aj s nízkym rozpočtom dokáže The Asylum zarobiť vďaka známym značkám a absurdným konceptom. Filmy majú krátku stopáž, neznámych hercov, jednoduchý dej a prehnané názvy, pričom mnohé získali kultový status a štúdio si vyslúžilo povesť „kráľa mockbusterov“. Napriek tomu na platformách ako IMDb či ČSFD väčšinou pohoria.
Transmorfers (IMDB: 1.7/10, CSFD: 9%)
Začneme teda jedným z kultových mockbusterov štúdia The Asylum – Transmorfers. V blízkej budúcnosti sa ľudstvo nachádza pod tlakom technologickej revolúcie. Vláda USA vyvinula pokročilých robotov – Transmorfers – pôvodne určených na obranu, no tieto stroje sa vzbúria proti ľuďom. Roboti začnú útočiť na civilistov a armádu a rýchlo sa šíria po celej krajine.
Hlavní hrdinovia sú obyčajní ľudia a vojenský tím, ktorí sa snažia prežiť a nájsť spôsob, ako poraziť vzbúrené stroje. Dej sleduje ich pokusy zastaviť robotov, zachrániť civilistov a odhaliť pôvod katastrofy. Film obsahuje typické prvky ikonického štúdia: lacné CGI, dramatické scény s explóziami a jednoduché akčné sekvencie, ktoré sú často absurdné alebo prehnané.
Transmorfers, ako si si už domyslel, kopíruje štýl vizuálne opojného filmu Transformers od Michaela Baya. Do kotla však primiešava aj pár gramov ingrediencií zo snímky Terminátor a niekoľko kíl patetickosti.
AVH: Alien vs. Hunter (IMDB: 1,5/10, CSFD: 12%)
So štúdiom The Asylum ešte nekončíme. Film AVH: Alien vs. Hunter je low-budget sci-fi, ktoré napodobňuje Alien vs. Predator. Dej sa odohráva v malom meste, kde sa objaví mimozemská bytosť – Hunter – loviaca ľudí a využívajúca svoje pokročilé technológie a zbrane. Súčasne je na Zemi aj druhý mimozemšťan, ktorý sa snaží zabrániť Hunterovi v jeho krutých aktivitách, čo vedie k sérii stretov medzi nimi a miestnymi obyvateľmi.
Hlavní protagonisti sú obyvatelia mesta a armádni experti, ktorí sa snažia prežiť a pochopiť, čo sa deje, zatiaľ čo mimozemšťania medzi sebou bojujú. Hádam netreba príliš rozpisovať to, ako je film nízkorozpočtový, s lacnými CGI efektmi, jednoduchým dejom a dramatickými akčnými scénami, ktoré často pôsobia absurdne alebo prehnane.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane





















