Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Pondelok 6.5.2024
sk
Hermína
cz
Radoslav, Radoslava

Transparency International: Najtransparentnejšiu kampaň vedie hnutie PS, jeho protipólom je Smer-SD

Podľa TIS má transparentnú kampaň aj strana Sloboda a Solidarita, Kresťanskodemokratické hnutie a strana Za ľudí.


Najtransparentnejšiu kampaň pred septembrovými parlamentnými voľbami vedie hnutie Progresívne Slovensko (PS). Jeho protipólom je strana Smer – sociálna demokracia (Smer-SD), ktorá ako jediná vedie netransparentnú kampaň.

Výsledky vyplývajú z hodnotenia transparentnosti kampaní realizovaného neziskovou organizáciou Transparency International Slovensko (TIS). Kampaň PS je na účte podrobne opísaná vrátane predkampane od začiatku apríla tohto roku. Organizácia tvrdí, že progresívci svoju kampaň financujú vo väčšej miere aj z darov a v súčasnosti majú na účte najvyšší počet unikátnych prispievateľov. Okrem PS má podľa TIS transparentnú kampaň aj strana Sloboda a Solidarita, Kresťanskodemokratické hnutie a strana Za ľudí, ktorá aktuálne kandiduje v koalícii s hnutím OĽaNO a priatelia a Kresťanskou úniou.

Hoci Smer-SD podľa výdavkov na transparentných účtoch vedie najväčšiu predvolebnú kampaň priebežne za dva milióny eur, o jej financovaní sa verejnosť nedozvie takmer žiadne informácie. „Kampaň financuje pravdepodobne výlučne zo straníckych peňazí, ktoré však z transparentného účtu obratom presúva vo veľkých súhrnných platbách do vlastnej eseročky – Agentúry Smer. Verejnosť tak nemá žiadne informácie o tom, čo, od koho, kedy a za koľko strana nakúpila,“ informovala TIS a dodala, že práve Smer-SD v minulosti existenciu transparentných účtov presadil.

TASR

Rozpory vo veľkosti outdoorovej kampane a výdavkov na transparentných účtoch organizácia registruje aj pri hnutí Republika. Podľa TIS je sčasti skrytá aj kampaň hnutia OĽaNO a priatelia. Na základe ich transparentných účtov má prekvapujúco nízke náklady – 420-tisíc eur. Na účte nie je možné nájsť, napr. výdavky na bilbordy, ani výdavky na nákup automobilov Fiat 500, ktoré členovia hnutia využívajú v kampani. „Hnutie tvrdí, že nejde o kampaňový výdavok, ale zhodnotenie majetku hnutia. V zmysle zákona majú ísť všetky výdavky strán z transparentného účtu,“ tvrdí TIS.

Transparency ďalej upozorňuje, že až pri tretine z 15 hodnotených strán je stále z ich transparentných účtov problém zistiť, kam idú ich výdavky. „Podľa reprezentatívneho prieskumu agentúry IPSOS pre Transparency by bol netransparentný alebo nehodnoverný spôsob financovania kampane závažnou prekážkou pre voľbu takejto strany až pre 46 percent respondentov,“ ozrejmila organizácia.

TIS prvé hodnotenia zatiaľ pripravila pre 15 z 27 politických subjektov uchádzajúcich sa o dôveru voličov, ktoré mali do utorka aktuálneho týždňa na účte 50-tisíc eur a taktiež aspoň desať väčších výdavkových transakcií. Organizácia hodnotila 17 indikátorov zaradených do troch kategórií – transparentný účet, financovanie kampane a informovanosť o kampani. Pri vyhodnocovaní TIS vychádzala z analýzy transparentných účtov, z údajov zverejnených na volebných weboch a sociálnych sieťach strán či z dát v knižnici reklám Facebooku. Po vyhodnotení strany rozdelili do troch skupín – transparentná kampaň tzv. zelená, oranžová kampaň s výhradami a netransparentná červená kampaň.


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.