Tráviť čas v reštaurácii alebo v kaviarni je pre mnohých veľmi príjemné. Aj preto, že sa tam uvoľníme, tak si mnohokrát nevšimneme lišiacke triky, vďaka ktorým v reštauráciách necháme viac peňazí, ako sme pôvodne chceli.
Nepatrí sem niečo také ako účtovanie položky, ktorú si si ty neobjednal. Sú to oveľa viac premyslené veci, ktoré si väčšina ľudí nemá ako všimnúť. O zozbieranie týchto trikov sa postaral portál brightside.me.
1. Šetrenie peňazí na čerstvom ovocí
V mnohých kaviarňach a reštauráciách nájdeš na lístku šťavu z čerstvého ovocia. Aby si dostal nápoj z čerstvo vyšťavených pomarančov, potrebujeme naň minimálne tri pomaranče. Ak človeku, ktorý to pripravuje, chýba 50 ml, tak to radšej doleje z krabicového džúsu. V čerstvej šťave sa to stratí. Väčšinou tento ťah nepramení v snahe ušetriť peniaze, skôr v lenivosti servírujúcich.
2. Príjemné prostredie
Aj rozmiestnenie stolov v kaviarňach a reštauráciách má svoje opodstatnenie. V prípade, že sedíte pri stole, ktorý je mimo pohľadov ostatných návštevníkov a je niekde zašitý v rohu, budete mať tendenciu jesť viac jedla. A dáte si k tomu aj dezert, lebo vás nik nevidí.
Ak sa pri stole sedí pohodlne, je logické, že v podniku zotrváte dlhšie, čo znamená, že budete viac míňať. Čo sa týka stolov pre jedného, tie bývajú zväčša umiestnené niekde uprostred, aby sa človek cítil obklopený ľuďmi a nie osamelý.
3. Usporiadanie jedál v menu
Podľa výskumu, ktorý bol uskutočnený na univerzite v Bournemouthe, reštaurácie vďačia za svoje zisky aj samotnému usporiadaniu jedál v menu. Akonáhle je v menu veľa jedál, ľudia majú tendenciu vyberať si jedlá, ktoré sa nachádzajú uprostred.
Preto majitelia reštaurácií väčšinou dávajú na tieto jedlá vyššie ceny, aj napriek tomu, že suroviny potrebné na ich uvarenie stoja rovnako. Existuje viacero marketingových trikov, vďaka ktorým môžu reštaurácie zvyšovať svoj mesačný zisk.
4. Šetrenie na drahých surovinách
Keď máte pri jedle v menu napísané napríklad bobuľové ovocie, orechy, semienka, hľuzovky a iné veci, ktoré sú bežne dosť drahé, určite vás to zaujme. Reštaurácie vďaka nim získavajú vašu pozornosť, no šetria nimi v jedlách. To, že sa v jedle nájde jedna čučoriedka alebo hľuzovka, zistíte až po zjedení jedla.
5. Nezvyčajné názvy jedál
Majitelia reštaurácií veľmi dobre vedia, že hra so slovami je aj pri vymýšľaní názvov jedál veľmi dôležitá. Aj preto tomu venujú poriadne veľa času. Napríklad čokoládová torta neznie tak lákavo ako torta s belgickou čokoládou.
6. Zredukované porcie a malé taniere
Možno ste si všimli, že viaceré reštaurácie začali zmenšovať svoje porcie. Odôvodňujú to tak, že myšlienka zmenšovania porcií prichádza z maloobchodu. Namiesto litra mlieka už nakupujú 900 ml alebo namiesto kilogramu múky 900 g. Jeden z ďalších trikov je uloženie takejto malej porcie na menší tanier. Máte potom pocit, že sa vaša porcia nezmenila a máte plný tanier.
7. Fotografie jedál a absencia menových symbolov
Podľa špecialistu na reštauračné menu, Gregga Rappa, pri použití fotografií a ilustrácií prinútite návštevníka minúť viac. Použitie fotografie v menu zvyšuje tržby trikrát viac, za predpokladu, že je táto fotografia jediná na strane. Preto si majitelia reštaurácií dávajú veľký pozor, ku ktorému jedlu priradia fotografiu.
Niektorí majitelia reštaurácií zriedka uvádzajú symboly meny v ponuke. Výskum uskutočnený na Cornellskej univerzite v USA ukázal, že návštevníci, ktorým bola ponúknutá možnosť výberu jedál bez menových znakov, minuli viac, ako tí, ktorí si vyberali z menu, kde boli tieto znaky prítomné.
8. Rybací pondelok
Väčšina reštaurácií objednáva čerstvé ryby v utorok a štvrtok. To je dôvod, prečo sa stávajú ryby jedlom dňa v pondelky. Reštaurácie sa chcú zbaviť rýb, ktorým sa blíži dátum spotreby. Dôvody pre špeciality dňa a podobné “akciové“ jedlá sú väčšinou rovnaké. Reštaurácie si nakúpili suroviny v dobrej cene, prípadne ich potrebujú spotrebovať.
9. Občerstvenie zadarmo
Je to vždy veľmi pekné, keď nám obsluha ešte pred objednaním nápojov v podnikoch prinesie niečo pod zub. Arašidy, chrumky alebo chipsy sú veľmi chutnou záležitosťou, hlavne pred takým pivkom. Táto milá pozornosť je však skvelý trik, ako nás donútiť minúť v podniku viac. Keďže sú tieto veci slané, vyvolávajú v nás smäd, čo vedie k väčšiemu objednávaniu nápojov, ktorý ho zaženie.
10. Špeciálne vyberaná hudba
Počúvanie hudby spôsobuje emocionálne aj fyzické reakcie. Znásobujú sa, ak pritom jeme dobré jedlo. Drahé reštaurácie vyberajú do pozadia klasickú hudbu, ktorá ľudí povzbudzuje v utrácaní a pri takejto hudbe sa ľudia cítia bohatšie. Napríklad, ľudia v kaviarni s popovou hudbou minú o 10% menej peňazí na jedlo.
11. Veľkosť porcie
Niekedy môžete v menu vidieť rôzne možnosti porcií. Tento jav sa nazýva „bracketing“ (zátvorkovanie). Ľudia v domnienke, že na menšiu porciu minú menej peňazí, uprednostnia radšej ju, aj keď nevedia, aká veľká v skutočnosti je.
Avšak, viac sa im v konečnom dôsledku oplatí väčšia porcia, ktorá zväčša vychádza lacnejšie, pretože tá malá býva v porovnaní s množstvom surovín drahšia.
12. Tlmené svetlá
Osvetlenie môže ovplyvniť rýchlosť, ktorou ľudia jedia. Drahé reštaurácie majú vo svojom interiéri využité väčšinou tlmené svetlá. Ľudia sa tak cítia u nich príjemne a strávia v reštaurácii viac času, čo znamená, že míňajú viac peňazí.
13. Priateľský personál
Je logické, že v reštaurácii a kaviarni, kde je milý a priateľský personál, sú väčšie tržby, lebo ľudia sa sem radi vracajú. Keď máme v reštaurácii šťastie na milý personál a získa si nás svojou povahou, tak mu začneme dôverovať. Potom si objednáme jedlo, ktoré nám odporučia oni, bez toho, aby sme tušili jeho cenu, prípadne si dáme po obede dezert, aj keď sme už plní.
Zdroj: brightside