Tunel Višňové sa po rokoch konečne otvára. Skrýva detail, ktorý si vodiči hneď všimnú

Najdlhší tunel na Slovensku ide do prevádzky.


Motoristi sa dočkali momentu, ktorý sa na Slovensku skloňuje už celé roky. Diaľničný úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou sa otvorí v pondelok 22. decembra 2025 a spolu s ním aj tunel Višňové – najdlhší cestný tunel v krajine. Ide o stavbu, ktorá má ambíciu zásadne odľahčiť dopravu na severe Slovenska a ukončiť nekonečné kolóny pod Strečnom.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Nový úsek má 13,5 kilometra, pričom samotný tunel meria 7,5 kilometra. Vodiči pritom počas jazdy často ani netušia, že nad nimi sa nachádzajú stovky metrov horniny, miestami až do výšky 280 metrov. Menej známy fakt je aj ten, že portály tunela nie sú v rovnakej nadmorskej výške – rozdiel medzi nimi presahuje 140 metrov. Téme sa venoval portál Autoviny.

Tunel nie je rovný a voda bola najväčší problém

Jedno z najzaujímavejších technických riešení si všimnú najmä pozornejší vodiči. Trasa tunela Višňové nie je úplne rovná. Po vjazde zo strany Lietavskej Lúčky autá najskôr približne 700 metrov stúpajú, až potom nasleduje dlhé a plynulé klesanie smerom na Turiec. Ide o riešenie, ktoré vyplýva z náročného terénu a geológie masívu.

Práve geologické podmienky a voda patrili medzi najväčšie výzvy celej výstavby. V horninovom prostredí si voda neustále hľadala nové cesty, čo si vyžiadalo vznik rozsiahleho a technicky unikátneho odvodňovacieho systému. Pôvodná prieskumná štôlňa dnes slúži ako hlavná drenáž tunela a dokáže odviesť až 200 litrov vody za sekundu. Bez tohto riešenia by bola prevádzka tunela prakticky nemožná.

Bezpečnosť, prepojenia a vlastná hasičská stanica

Tunel Višňové je navrhnutý s dôrazom na bezpečnosť. Stovky kamier, senzory dymu, viditeľnosti a prúdenia vzduchu nepretržite monitorujú situáciu v oboch rúrach. V prípade nehody systém okamžite informuje vodičov prostredníctvom hlásení či rozhlasu.

Menej nápadné, no mimoriadne dôležité sú priečne prepojenia medzi tunelovými rúrami. Je ich presne 29 a slúžia ako únikové alebo zásahové cesty v prípade mimoriadnych udalostí. Ich význam môže v kritických momentoch rozhodovať o životoch.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU
višňové tunel peniaze spoplatnenie diaľnica bratislava košice

Mohlo by ťa zaujímať:

Koniec kolón pod Strečnom: Bude sa za prejazd novým tunelom Višňové platiť extra mýto?

Súčasťou projektu je aj nová hasičská stanica priamo pri západnom portáli tunela, kde budú profesionálni hasiči v nepretržitej pohotovosti. Tunelové nehody patria medzi najrizikovejšie v cestnej doprave a rýchla reakcia je kľúčová.

Otvorením tohto úseku sa výrazne zmení dopravná situácia medzi Bratislavou a Košicami. Tranzit sa presunie z problematického úseku pod Strečnom na modernú diaľnicu, čo prinesie plynulejšiu jazdu, vyššiu bezpečnosť a úsporu času pre tisíce vodičov denne.


Tagy:
REKLAMA
Henrieta Balázsová
Som spravodajská redaktorka EMEFKA a venujem sa aktuálnemu dianiu, spoločenským témam aj virálnym príbehom. Milujem dobrú kávu, knihy a svoje dve mačky.Okrem spravodajstva sa venujem aj umeleckým textom a fascinujú ma emócie, medziľudské vzťahy a veci, ktoré sa nedajú vygoogliť. Písanie pre mňa znamená spôsob, ako dávať svetu zmysel a sprostredkovať čitateľom obsah, ktorý ich zaujme a inšpiruje.
Najčítanejšie
Podobné