SUV-čka sú dnes fenoménom – dominujú cestám, showroomom aj štatistikám predaja. Ich popularita je obrovská, no zároveň platí, že nie každé SUV je z pohľadu spoľahlivosti stávkou na istotu. Správa TÜV-Reportu ukazuje, že viaceré obľúbené modely majú pri technických kontrolách nadpriemerný podiel vážnych nedostatkov. A hoci sa na prvý pohľad tvária ako odolní spoločníci na cesty, pri bližšom pohľade odhaľujú slabiny, ktoré môžu majiteľov stáť nervy aj peniaze.
Kupujúci jazdeniek by mali preto venovať týmto modelom zvýšenú pozornosť, informuje magazín AutoBild. O ktorých SUV-čkach je reč?
Pri pravidelných technických kontrolách týchto SUV mechanici často narazili na niekoľko opakujúcich sa problémov. Medzi najčastejšie patria úniky oleja z motora, poškodené alebo skorodované výfukové potrubia, slabý účinok bŕzd či predčasne opotrebované brzdové kotúče. Ďalej sa často objavujú vytečené tlmiče, prasknuté pružiny alebo nadmerne opotrebované čapy a silentbloky podvozka.
Okrem toho niektoré modely trpia aj koróziou karosérie alebo brzdových potrubí, čo výrazne ovplyvňuje ich životnosť a bezpečnosť. Práve tieto slabiny spôsobujú, že mnohé SUV-čka nedokážu bez väčších opráv úspešne absolvovať STK a majitelia tak často čelia neočakávaným výdavkom. To však neznamená, že nasledujúce modely nemajú žiadne prednosti a mal by si sa vyhnúť ich kúpe. Stačí byť len obozretný a auto pre istotu pred kúpou dať skontrolovať alebo sa uistiť, že prešlo nedávno STK. Pri jazdenkách je normálne, že riziko porúch je vyššie.
Obľúbené SUV, ktoré majú po rokoch často problémy pri STK
Ford Kuga (III)
Najnovšia generácia Kugy v štatistikách TÜV vychádza ako absolútny outsider. Nejde pritom o jediný problém, ale o celú plejádu slabín po pár rokoch: úniky oleja, poškodené výfuky, skorodované časti výfukovej sústavy, vytečené tlmiče a dokonca aj prasknuté pružiny. Majitelia hlásia aj problémy pri emisných kontrolách. Kuga teda dokáže potrápiť hneď v niekoľkých kľúčových oblastiach.

Dacia Duster I
Tento model dáva technikom na STK zabrať viac než väčšina konkurencie. Časté sú najmä rôzne mechanické nedostatky, ktoré je nutné detailne zaznamenať. Po ôsmich až deviatich rokoch používania neprejde kontrolou približne každý tretí exemplár, čo z nej robí jedno z SUV s najvyšším podielom neúspešných technických kontrol.
Nissan Qashqai (J10)
Starší Qashqai si udržuje svoju povesť náročného vozidla pri STK. Toto kedysi mimoriadne populárne SUV už svoj vek nezaprie – u modelov vo veku 12 až 13 rokov neprejde kontrolou takmer 40 % vozidiel, vrátane rozšírenej sedemmiestnej verzie Qashqai+2. Najčastejšie ide o vážne nedostatky, ktoré si vyžadujú dôkladnú opravu.
Celý zoznam SUV s najvyšším podielom vážnych nedostatkov:
- Dacia Duster I
- Nissan Qashqai (J10)
- BMW X5/X6 (F15/F16)
- BMW X1 (F48)
- Kia Sportage (2010 – 2015)
- Opel Crossland X (P7)
- Dacia Duster II
- BMW X5/X6 (G05/G06)
- Škoda Kamiq (NW)
- Ford Kuga (III)
TÜV-Report je jasným varovaním, že ani známe a obľúbené SUV nemusia byť zárukou spoľahlivosti. Kým niektoré modely padajú na brzdách, iné zlyhávajú na podvozku či motorových únikoch. Pre kupujúcich jazdeniek je preto rozumné nepozerať len na značku a popularitu, ale zamerať sa na konkrétne slabiny daného modelu. A najlepšou radou zostáva – nechať si auto ešte pred podpisom zmluvy skontrolovať odborníkom.