Nové údaje o najturbulentnejších leteckých trasách odhalili, že najnepokojnejšie lety smerujú cez Južnú Ameriku. Analýza vychádzala z údajov britského Met Office a americkej NOAA, pričom skúmala vyše 10 000 trás spájajúcich 550 najväčších letísk sveta. Téme sa venoval portál Metro.
Andské trasy dominujú rebríčku
Najturbulentnejšou trasou sa stal 121-míľový let medzi argentínskym mestom Mendoza a čilským Santiagom. Za ním nasleduje spojenie z argentínskej Córdoby do Santiaga a domáca argentínska linka Mendoza – Salta.
Väčšina najnepokojnejších letov sa nachádza v Južnej Amerike, čo odborníci pripisujú geografickým a meteorologickým faktorom. „Horské vlny bývajú silnejšie, keď vietor fúka kolmo na pohorie. Andy majú pre tieto vlny ideálnu orientáciu, keďže vetry prúdiace z Tichého oceánu k Atlantiku sú takmer kolmé na pohorie,“ vysvetľuje portál Turbli.
Najturbulentnejšie letecké trasy sveta
- Mendoza (MDZ) – Santiago (SCL)
- Cordoba (COR) – Santiago (SCL)
- Mendoza (MDZ) – Salta (SLA)
- Mendoza (MDZ) – San Carlos de Bariloche (BRC)
- Kathmandu (KTM) – Lhasa (LXA)
- Chengdu (CTU) – Lhasa (LXA)
- Santa Cruz (VVI) – Santiago (SCL)
- Kathmandu (KTM) – Paro (PBH)
- Chengdu (CTU) – Xining (XNN)
- San Carlos de Bariloche (BRC) – Santiago (SCL)
Najturbulentnejšie letecké trasy Európy
- 1. Nice (NCE) – Geneva (GVA)
- 2. Nice – Zurich (ZRH)
- 3. Milan (MXP) – Zurich
- 4. Ferno (MXP) – Lyon (LYS)
- 5. Nice (NCE) – Basel (BSL)
- 6. Geneva – Zurich
- 7. Alpes-Maritimes (NCE) – Lyon
- 8. Geneva – Venezia (VCE)
- 9. Lyon (MRS) – Zurich (ZRH)
- 10. Venezia – Zurich
Turbulencie sa zhoršujú
Výskum Univerzity v Readingu ukázal, že turbulencie sa stávajú častejšími a intenzívnejšími. Nad severným Atlantikom sa tieto ich parametre od roku 1979 zvýšili o 55 %. Odborníci to pripisujú klimatickej zmene – teplejší vzduch zosilňuje strih vetra v tryskových prúdeniach.
Napriek znepokojivým číslam experti upokojujú cestujúcich. „Turbulencia je bežnou súčasťou lietania a moderné lietadlá sú konštruované tak, aby zvládli aj extrémne turbulencie,“ pripomínajú. Piloti navyše vďaka meteorologickým správam a radarom vedia turbulencie často predvídať.
V roku 2024 však došlo aj k vážnym incidentom. V máji zahynul 73-ročný Brit na linke Singapore Airlines do Londýna a o týždeň neskôr bolo zranených 12 ľudí na lete z Kataru do Írska.