V posledných dňoch sa stala virálnou nová apka Lensa, ktorá z teba vďaka selfíčkam urobí superhrdinu či inú postavičku v súčasných umeleckých štýloch. Profily ľudí na sociálnych sieťach tak zavaľujú ilustrácie tejto aplikácie na úpravu fotografií a videa. Potrebuješ len pár eur a 10 až 20 rôznych fotografií seba.
Umelá inteligencia je silnou konkurenciou
2022 bol rokom progresie umelej inteligencie tvoriacej grafiky a textuality, ktorá začala kolonizovať vizuálnu kultúru. Koncom roka sa Lensa stala najprestížnejšou komerčnou aplikáciou AI.
Zároveň naštartovala protesty umelcov po celom svete, ktorí požadujú prísnejšie zákony o autorských právach. Obávajú sa, že technológie im čoskoro ukradnú živobytie, dizajnéri, grafici, ilustrátori sa stanú nepotrebnými. Tvrdia, že berie ich prácu bez povolenia, keďže niektoré diela sú takmer identické s výtvormi reálnych kreatívcov. Každý umelec má vlastný štýl, Lensa ich replikuje v ťahoch štetca, farbe, kompozícii a technikách, ktorých zdokonaľovanie cibrili roky.
Spoznávajú vlastné výtvory
Austrálska umelkyňa Kim Leutwyler skrz webovú stránku haveibeentrained.com na vyhľadanie spomedzi miliárd obrázkov používaných na trénovanie populárnych umeleckých modelov AI našla mnoho svojich portrétov.
Kim apeluje na zákony o autorských právach, ktoré nestíhajú držať krok s rýchlosťou, akou strojové učenie umelej inteligencie napreduje.
Obhajoba vývojárov
Materská spoločnosť, ktorá stojí za aplikáciou, háji používanie fotografií a uviedla, že Lensa sa učí vytvárať portréty rovnako ako ľudia, pozorovaním rôznych umeleckých štýlov.
Na prevod obrázkov používa Stable Diffusion, ktorá je vyškolená na učenie sa vzorov prostredníctvom online databázy obrázkov LAION-5B.
Vývojári tvrdia, že AI sa neodvoláva na pôvodné obrázky, ale aplikuje to, čo sa priučila, na nový obrázok. Rovnako ako človek trénuje umelecké princípy pozorovaním, skúmaním obrazov a učením sa o umelcoch, čoho výsledkom je vlastné dielo vzniknuté na základe týchto agregovaných zručností. Hovorca spoločnosti popiera, že aplikácia replikuje podpisy umelcov, učí sa len zapamätať si detaily, aby vyzerala viac ako reálny obraz.
Niektorí ju zbožňujú a využívajú vo svojej práci
Na druhej strane niektorí umelci prijímajú novú technológiu a používajú ju na vytváranie svojich diel. Vnímajú ju ako efektívny a prispôsobený frontend pre voľne dostupný model učenia, ktorý používa latentnú difúziu na napájanie kreatívneho výstupu.
Lensa je považovaná za začiatok zmien pre tvorcov a konzumentov umenia, ktorá prognózuje náročné desaťročie. Džin je z fľaše von.