Piatok 7.10.2022
sk
Eliška
, Elisa
cz
Justýna
, Justina, Justin

USA: Ruské dezinformácie sa napriek zákazom šíria novými prostriedkami

Spoločnosť NewsGuard venujúca sa dezinformáciám na internete identifikovala 250 stránok, ktoré aktívne šíria ruské dezinformácie o vojne, pričom desiatky z nich pribudli v uplynulých mesiacoch.


Ruské dezinformácie a propaganda si napriek zákazu hlavných kanálov RT a Sputnik v Európskej únii (EÚ) našli cestu a šíria sa ďalej. Spoločnosť NewsGuard sídliaca v New Yorku, ktorá sa venuje dezinformáciám na internete, zistila, že existuje viacero webstránok, ktoré zverejňujú rovnaký obsah a dosiaľ nemali žiadne očividné väzby na Rusko.

Firma identifikovala 250 stránok, ktoré aktívne šíria ruské dezinformácie o vojne, pričom desiatky z nich pribudli v uplynulých mesiacoch. Niektoré webstránky sa vydávali za nezávislé think tanky alebo spravodajské médiá. Zhruba polovica z nich bola v angličtine a ďalšie vo francúzštine, nemčine či taliančine.

Mnohé vznikli už pred vojnou, ale neboli očividne naviazané na ruskú vládu, až kým zrazu nezačali opakovať vyhlásenia Kremľa. Podľa jedného z výkonných riaditeľov NewsGuardu Gordona Crovitza môžu dezinformátori zakladať takzvané spiace stránky, ktoré sú z veľkej časti nečinné, pomaly si budujú publikum prostredníctvom neškodných alebo nesúvisiacich príspevkov a potom v určenom čase prechádzajú na propagandu alebo dezinformácie.

Shutterstock

Na týchto stránkach sa objavujú tvrdenia ako napríklad, že ukrajinská armáda zorganizovala niektoré z najsmrteľnejších ruských útokov, aby získala medzinárodnú podporu, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj finguje verejné vystúpenia alebo že ukrajinskí utečenci v Nemecku a Poľsku páchajú trestné činy.

Hoci analytici z NewsGuard zistili, že väčšina dezinformácií o vojne na Ukrajine pochádza z Ruska, narazili aj na prípady falošných tvrdení v prospech Ukrajiny. Medzi ne patria napríklad tvrdenia o špičkovom bojovom pilotovi známom ako Duch Kyjiva, ktorého existenciu úrady neskôr zamietli ako mýtus.

Sociálne médiá ako YouTube, TikTok a Meta, ktorá vlastní Facebook a Instagram, sa zaviazali, že na svojich platformách v rámci EÚ odstránia RT a Sputnik. Výskumníci však zistili, že v niektorých prípadoch stačilo Rusku na vyhnutie sa zákazu zverejniť obsah z iného účtu. Disinformation Situation Center sídliace v Európe zistilo, že niektorý obsah RT sa objavuje na sociálnych médiách pod novým logom a značkou, pričom v niektorých prípadoch jednoducho stačilo odstrániť značku RT z videa a zverejniť ju na youtubovom kanáli, na ktorý neplatí európsky zákaz. Felix Kartte z britskej neziskovky Reset, ktorá financovala prácu Disinformation Situation Center, upozornil, že agresívnejšie moderovanie obsahu sociálnych médií by mohlo Rusku sťažiť obchádzanie zákazu.


Tagy:

Ako hodnotíš tento článok?

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
Hľadať
TOP
Anketa dňa
Trending
Práve sa deje
Mám záujem o spoluprácu

    *dané pole je potrebné
    vyplniť

    Tip na článok

      Formáty: .jpg, .png
      Veľkosť max
      15mb
      V prípade väčšej prílohy pripojte do tela správy link na wetransfer
      *dané pole je potrebné
      vyplniť

      Nahlásiť chybu na stránke

        Formáty: .jpg, .png
        Veľkosť max
        5mb
        *dané pole je potrebné
        vyplniť