Ako spoznáš, že žiješ v sci-fi dystopii? Ak máš tento žáner dobre naštudovaný, tak vieš, že máme na mysli svet, v ktorom panuje veľká nerovnosť a ovládajú ho bezohľadné korporácie, pričom reklamy sú doslova všadeprítomné. Či už ide o veľké obrazovky, neónové nápisy alebo elektronické zariadenia, reklamám sa človek jednoducho nevyhne. Stále viac a viac sa tejto nepeknej vízii približuje aj naša realita.
Majitelia niektorých modelov chladničiek Samsung si všimli, že nová aktualizácia softvéru priniesla funkciu prehrávania reklám. Naši starí rodičia, ktorých sprevádzali chladničky Minsk a Elektrosvit, by si ani nedokázali predstaviť spôsob, ako by ich mohli reklamy otravovať prostredníctvom chladničky. Pre nás je to realita, v ktorej žijeme.
Výrobca to potvrdil
Podnetov od spotrebiteľov sa chytili médiá, ktoré sa o tému reklám na chladničkách začali zaujímať. Web Ars Technica získal od Samsungu vyjadrenie, v ktorom výrobca potvrdil, že jeho smart chladničky skutočne prehrávajú reklamy: „Vykonávame pilotný program poskytovania akcií a reklám na určitých modeloch chladničiek Samsung Family Hub na trhu v USA.“
Ako podotýka Ars Technica, nebolo by prekvapivé, ak by sa premietanie reklám na smart technike akéhokoľvek typu znormalizovalo. Firmy skúšajú, čo si môžu dovoliť a pokiaľ im to verejnosť bude tolerovať, tak sa z toho stane nový štandard.
Iróniou je, že reklamy prehrávajú práve tie najdrahšie chladničky. Nestačí teda, že človek zaplatí 1800-3500 dolárov za samotný produkt, firma na ňom naďalej zarába prehrávaním reklám. Súčasný trend, keď sú človeku zobrazované reklamy v službách a produktoch, ktoré si už zakúpil, naďalej prekvitá.
Ako to funguje?
Chladničky zo série Samsung Family Hub sú vybavené 21,5- alebo 32-palcovým dotykovým displejom. Ten sa bežne používa ako taká digitálna nástenka – môže zobrazovať veci, ktoré treba kúpiť, fotky, videá či predpoveď počasia. Samozrejme, ako každé smart zariadenie, aj na týchto chladničkách je možné používať jednoduché aplikácie, napríklad webový prehliadač.

Pokiaľ je obrazovka na určitých modeloch neaktívna, zobrazia sa na nich reklamy. Pokiaľ sa človeku určitá reklama nepáči, môže ju odstrániť – tým pádom sa mu ale budú častejšie zobrazovať ostatné reklamy daného kampaňového cyklu. Reklamy sa nezobrazujú, ak má užívateľ zapnutý režim fotoalbumu. Samozrejme, reklám sa človek zbaví aj tak, že odpojí chladničku od internetu. Tým sa však pripraví o rôzne funkcie.
Zdá sa, že momentálne sú tieto reklamy pomerne nevtieravé, ľudia však majú oprávnenú obavu z toho, čo prinesie budúcnosť. V komentároch na Reddite sa už objavujú predstavy o tom, že raz príde čas, keď si nebudeš môcť otvoriť vlastnú chladničku bez toho, aby si si predtým pozrel reklamu na jej displeji. Znie to príliš šialene?
Niekto si povie, že veď keď nechcem smart chladničku, tak si takú nekúpim. Kto však vie zaručiť, že onedlho nebudú všetky chladničky na trhu vybavené interaktívnym displejom? Veci sa rýchlo menia. Ešte donedávna bolo štandardom, že mobilné telefóny boli vybavené slotom pre SD kartu a jackom pre slúchadlá. Dnes je takmer nemožné nájsť taký model.