Muž s čiernou šiltovkou a ružovým tričkom sedí v provizórnom vozidle a počas brázdenia prašnými ulicami rýmuje do kamery.
Multiobsahový kanál YouTube určený nielen pre zábavu a vzdelávanie, je pre mnohých zdrojom živobytia. Milióny ľudí na celom svete si budujú kariéru ako influenceri na rôznych platformách.
Malá, ale jará
Tulsi, malá dedina v indickom štáte Chhattisgarh, sa stala známou ako YouTube Village, pretože tretina jej obyvateľov sa živí točením a uverejňovaním videí. Nikde nie je koncentrácia potenciálnych influencerov a streamerov vyššia ako tu.
Má cez 3 000 obyvateľov, čo znamená, že minimálne 1 000 sa venuje tomuto hobby. Mnohí za účelom zisku. Keď sa farmármi či výrobcovia domácich potrieb dopočuli, že ich susedia zdvoj- až strojnásobili svoje príjmy, rozhodli sa, že je čas na zmenu kariéry.
Vzdelanie je prežitok
Na začiatku boli dvaja priatelia. Pred niekoľkými rokmi Gyanendra Shukla zavesil na klinec prácu sieťového inžiniera a vrhol sa na videoobsah. „Predtým som pracoval v SBI ako sieťový inžinier. Moja kancelária mala vysokorýchlostný internet, na ktorom som denne pozeral videá z YouTube.“ V súčasnosti má na svojom kanáli viac ako 250 videí a 1,15 milióna odberateľov.
Jai Verma, vyštudovaný chemik, pracoval ako učiteľ v súkromnom koučovacom centre, kde zarábal okolo 12 000 – 15 000 rupií (130 – 170 eur). Na YouTube sa jeho príjem zvýšil na 30 000 až 40 000 rupií (350 – 500 eur) mesačne.
Malá dedina = Veľa klebiet
V súčasnosti sa vyše 30 % obyvateľov zaoberá tvorbou videoobsahu nielen pre YouTube, ale sú aktívni aj na TikToku či Instagrame. Najmladšia influencerka má 15 rokov, najstaršia je 85-ročná babička. Najčastejšou témou je hudba, zábava, vzdelávanie a DIY. Tie najobľúbenejšie majú len na YouTube cez 100 000 odberateľov.
Napríklad hip-hopové video inšpirované Bollywoodom na vlajkovom YT kanáli dediny má dnes takmer 120 000 odberateľov a vyše 200 videí.
Influencingom sa, samozrejme, neuživí každý. Rentabilných je len zopár najpopulárnejších. Ostatní vytvárajú obsah vo svojom voľnom čase, pretože sa radi vidia na obrazovke a milujú herectvo.
„Dievčatá tu vo všeobecnosti nemajú dovolené vychádzať z domu, ale prostredníctvom nášho kanála sme im poskytli veľa informácií o tom, že aj ony môžu robiť niečo také.“