Jednou zo základných škôl, ktorá skúša prevratný experiment, je tá v Hlohovci. Žiaci už tri mesiace nedostávajú domáce úlohy a nestane sa tak až do konca školského roka. Spokojní sú vraj všetci – učitelia, rodičia aj deti, informuje televízia Markíza.
Riaditeľka Základnej školy Koperníkova v Hlohovci Denisa Králičová tvrdí, že inšpiráciu k tomuto kroku našli u rodičov. Často sa vraj sťažovali, že ich deti majú priveľa domácich úloh, preto sa tým začali v škole zaoberať. Tím učiteľov sa nakoniec dohodol, že svojim žiakom nebudú isté obdobie dávať žiadne domáce úlohy. Spomenuté obdobie trvá dodnes.
Podľa školskej inšpekcie neexistuje smernica, ktorá by definovala „ideálne“ množstvo domácich úloh. „Každý žiak je individuálny, niekomu ide učenie rýchlejšie, niekto si dokáže učivo zapamätať lepšie. Na to by podľa inšpekcie mali učitelia myslieť, keď zadávajú domáce úlohy,“ uviedla pre Markízu školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Mali by byť dobrovoľné
Inšpekcia odporúča, aby domáce úlohy boli dobrovoľné. Znamená to, že učiteľ navrhne žiakom úlohy a rodič má vyhodnotiť, či ich má jeho dieťa riešiť. Podobne to funguje aj na škole v Hlohovci, kde žiaci dostavajú len dobrovoľné cvičenia, ktoré učitelia nekontrolujú.
Podľa exministra Gröhlinga sa do projektu zapojilo viacero škôl a všetci sú s modelom spokojní. „Ich cieľom nebolo, aby žiaci nerobili nič. Naopak, snažia sa, aby si žiaci čo najviac precvičili učivo v škole. A nemusia ho nechávať na doma. Úlohy zadávajú buď minimálne, alebo iba dobrovoľne. Žiakov vedú k zodpovednosti a k samostatnosti a zároveň im po škole doprajú to, čo potrebujeme aj my dospelí – čas na oddych, koníčky či záľuby. Neznamená to úlohy rovno zakázať, ani že tento systém bude vyhovovať každému, ale na vyskúšanie je určite zaujímavý. Napríklad na jeden mesiac,“ uviedol Gröhling.
Domáce úlohy ako zvyk
Inšpektorka Štofková Dianovská tvrdí, že niektorí učitelia zadávajú domáce úlohy, lebo je to zvyk. Niektorí nestihnú učivo prebrať na hodine a domácimi cvičeniami to chcú dohnať. „Takýto postup je vraj nesprávny. Rodič sa nemá poobede meniť na pedagóga a dobiehať zameškané,“ povedala.
Domáce úlohy nemajú byť známkované a učiteľ nemá žiakov skúšať z učiva, ktoré im nevysvetlil a zadal im to na doučenie doma. Súčasný minister Ján Horecký však zo zmeny šťastný nie je. Podľa neho domáce úlohy patria ku kultúre školy. Učiteľ má vraj právo rozhodnúť, aké postupy využije.