Aj keď o sebe radi tvrdíme, že iných nesúdime podľa vzhľadu, je dosť možné, že nevedomky to tak či tak robíme. Potvrdila to aj nedávna behaviorálna štúdia uverejnená v článku publikovanom v časopise Nature Human Behavior.
Poukázala na to, že ľudí oblečených do drahších odevov automaticky vnímame ako spôsobilejších a dosahujúcich vyššiu úroveň, uvádza portál Neuroscience News.
Drahší odel znamenal vyššiu životnú úroveň
Vedci Oh, Shafir a Todorov, ktorí pôsobia na amerických univerzitách, v spomínanom článku prezentujú nové zistenia o tom, ako môže ekonomický status ovplyvniť naše celkové vnímanie daného jednotlivca.
V deviatich štúdiách, ktoré vedci uskutočnili, ľudia hodnotili spôsobilosť osôb na základe ich vrchných odevov, keďže ľudia na fotografiách boli zvečnení len do pol pása. Odevy vnímané účastníkmi pokusu ako drahšie, či už to bolo tričko, sveter alebo niečo iné, viedli k vyššiemu hodnoteniu osoby na obrázku, než podobné odevy považované za lacnejšie. Závery sa v prvých ôsmich štúdiách potvrdili až na 83 %.
Oblečenie mali ignorovať
Na obrázkoch ukázaných účastníkom pokusu bolo 50 rôznych tvárí a na každej fotografii bol použitý iný odev, ktorí bol buď viditeľne lacnejší, alebo drahší. Jednotlivé pokusy sa menili, niekde bolo použité iba formálne, niekde iba neformálne oblečenie.
V jednej zo štúdií boli účastníkom poskytnuté aj informácie o príjme osôb, aby sa minimalizovali ich potenciálne závery len z odevov. V ďalšom experimente rozšírili počet účastníkov pokusu a výslovne ich vyzvali, aby oblečenie ignorovali. Neskôr sa použili iné tváre a účastníci ich mali opäť posúdiť, spolu s výzvou, aby nevnímali odev.
Bez ohľadu na všetky zmeny v priebehu jednotlivých pokusov zostali výsledky rovnaké. Osoby boli považované za podstatne kompetentnejšie, keď bol ich odev vnímaný ako drahší.
Pár milisekúnd
Proces vytvorenia prvého dojmu sa uskutočňuje v priebehu niekoľkých milisekúnd a je ťažké mu zabrániť. Dôkazom je aj fakt, že výsledky sa zhodovali aj v prípade, keď na to mali účastníci výskumu viac času. Vedci tak dospeli k záveru, že pozorované účinky nemožno pripísať úmyselným záverom. Vznikli v extrémne krátkych intervaloch, čiže bez námahy a rozmýšľania.
Menej majetní môžu čeliť predsudkom
Vzhľadom na to, že kompetencia je často spojená so sociálnym postavením, zistenia naznačujú, že jednotlivci s nízkym príjmom môžu čeliť prekážkam v súvislosti s tým, ako ostatní vnímajú ich schopnosti. A to iba na základe pohľadu na ich oblečenie, čo nie je vždy relevantné, keďže každý má odlišný štýl obliekania a páči sa mu niečo iné.
Vedci na základe pokusu usúdili, že dôležitým poslaním psychológov bude tiež vedenie ľudí k tomu, aby sa neriadili prvým dojmom. Podľa nich by sa to malo aplikovať aj na školách, keďže už od útleho detstva vzniká proces škatuľkovania podľa oblečenia. Pomôcť by mohli aj uniformy, vďaka ktorým by sa chudobnejšie deti necítili také znevýhodňované.