Každé dva roky čaká motoristov technická kontrola vozidla. To však bude po novom zrejme pre niektoré vozidlá minulosťou, Slováci tak ušetria množstvo peňazí aj nervov. Ako informuje portál oPeniazoch, v rámci STK by mala prísť veľká zmena, ktorá mnohých poteší, týkať by sa mala desaťtisícov vozidiel.
V prípade, že prejde nová vyhláška, ktorú navrhuje ministerstvo dopravy, tak sa pre desiatky tisíc vozidiel zmení interval technickej kontroly z dvoj na štvorročné obdobie.
Veľká zmena v rámci STK sa týka majiteľov motocyklov, trojkoliek a štvorkoliek. Doteraz to bolo tak, že ak bolo vozidlo staršie ako štyri roky, tak museli chodiť na technickú kontrolu každé dva roky, rovnako ako klasické autá. To by sa malo zmeniť.
Zmena pri STK bude možno platiť už tento rok
Návrh vyhlášky sa nachádza v tomto bode v medzirezortnom pripomienkovom konaní, s tým, že ak sa zmena schváli, tak bude platná od 1. júla 2024. Ak ste však mali nariadenú STK do 30. júna 2024, tak ju budete musieť podstúpiť.
Dôvodom na zmenu je vraj to, že v súčasnosti nastavená lehota dvoch rokov je, vzhľadom na charakter týchto vozidiel, príliš prísna.
„Ak sa príjme právna úprava, že tieto vozidlá budú chodiť na technickú kontrolu pravidelnú každé štyri roky, prinesie to úsporu pre prevádzkovateľov vozidiel, ale bezpečnosť cestnej premávky by to výrazne zhoršiť nemalo,“ píše ministerstvo dopravy v predloženom materiáli.
Zmena ovplyvní desiatky tisíc vozidiel
Nový návrh by sa mal týkať celkovo až viac ako 162-tisíc vozidiel, ktoré sa nachádzajú v rôznych kategóriách. Podľa výpočtov by zmena nemala mať až taký zásadný vplyv na samotné prevádzky staníc technickej kontroly, očakáva sa, že ročne spravia iba o necelých 30-tisíc kontrol menej.
Ovplyvnené kategórie vozidiel
L3e – motocykel, zahŕňa dvojkolesové vozidlá bez postranného vozíka, ktoré sú vybavené motorom s objemom valcov nad 50 cm3 v prípade spaľovacích motorov a/alebo s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou nad 45 km/h.
L4e – motocykel, zahŕňa dvojkolesové vozidlá s postranným vozíkom, ktoré sú vybavené motorom s objemom valcov nad 50 cm3 v prípade spaľovacích motorov a/alebo s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou nad 45 km/h.
L5e – motorová trojkolka, zahŕňa trojkolky s tromi symetricky usporiadanými kolesami a motorom s objemom valcov nad 50 cm3 (spaľovací motor) a/alebo s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou nad 45 km/h.
L6e – ľahká štvorkolka, zahŕňa motorové vozidlo so štyrmi kolesami, pričom majú tieto charakteristiky:
- hmotnosť v nenaloženom stave je nižšia ako 350 kg, pričom hmotnosť batérií u elektrických vozidiel nie je zahrnutá,
- maximálna konštrukčná rýchlosť nepresahuje 45 km/h,
- objem valcov neprevyšuje 50 cm3 u zážihových motorov,
- maximálny čistý výkon nepresahuje 4 kW u ostatných spaľovacích motorov alebo maximálny trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW u elektrického motora.
Tieto vozidlá musia dodržiavať rovnaké požiadavky, ktoré platia pre trojkolesové mopedy v kategórii L2e, pokiaľ nie je určené inak.
L7e – štvorkolky, zahŕňa motorové vozidlo so štyrmi kolesami (ktoré nie je v kategórii L6e) s maximálnou hmotnosťou 400 kg (550 kg pre nákladné verzie) bez hmotnosti batérií v prípade elektromobilov. Najväčší čistý výkon motora je limitovaný na 15 kW. Tieto štvorkolky sa klasifikujú ako motorové trojkolky a musia spĺňať požiadavky kategórie L5e (trojkolesové mopedy), ak nie je uvedené inak.
Podľa údajov ministerstva dopravy prebehlo počas roku 2023 celkom 1 587 106 technických kontrol. Očakáva sa ročný pokles o 28 695 kontrol, čo je približne 1,8 percenta z celkového počtu. V dôsledku neskoršej STK sa nebude meniť ani cena, zostane rovnaká.