Prebiehajúca vojna na Ukrajine nám ilustruje, v akom mizernom stave sa nachádza informačný priestor. Vďaka internetu chce byť každý informovaný okamžite a materiál je publikovaný bez dostatočného overenia zdrojov a autenticity.
Navyše, prostredníctvom sociálnych sietí sa na novinára môže hrať naozaj každý, čo spôsobuje záplavu lží, falošných správ a hoaxov. Vôbec nezáleží na tom, o aký konflikt a o akú stranu ide – ľudia šíriaci bludy sa vyskytujú všade.
„Autentické vojnové zábery“
V prvých týždňoch ruskej invázie na Ukrajinu sa v médiách začalo šíriť video súboja medzi loďou a lietadlom. Ako autentické snímky z bojov ruských a ukrajinských síl ich zdieľali napríklad televízie v Rumunsku, v Argentíne aj inde. Išlo však o zábery z českej vojnovej hry Arma III.
Titul z dielne Bohemia Interactive patrí k hrám, ktoré sa vyznačujú vysokou mierou realizmu. Odzrkadľuje sa to napríklad v autentickom vyobrazení vybavenia, prepracovanej balistiky a mnohých ďalších detailov. Korene série siahajú k hre Operation Flashpoint (2001) a v súčasnosti je najpopulárnejšia Arma III (2013).
Vydávanie záberov z Army za skutočné snímky z vojny nie je žiadna novinka a deje sa to už viac ako desať rokov. Už v časoch druhej Army do médií prenikali videá z hry, ktoré televízie podávali ako reálne dianie. V roku 2018 hlavný ruský štátny kanál uverejnil v spravodajstve klip z Army, ktorý bol vydávaný za boje v Sýrii.
Najznámejší prípad sa odohral v roku 2011, keď sa video z Arma II stalo súčasťou dokumentárneho filmu Exposure: Gaddafi and the IRA britskej televízie ITV. Klip natočený v hre v kontexte filmu pôsobil ako autentické video z útoku Írskej republikánskej armády na britské sily v roku 1988. Televízia sa za incident ospravedlnila.
Bohemia Interactive má toho dosť
Už v roku 2011 sa k prešľapu ITV vyjadril Marek Španěl, riaditeľ Bohemia Interactive. Vidieť zábery z jeho hier v takomto kontexte nazval niečím veľmi divným, a hlavou mu vŕtala otázka, ako je možné, že novinári nevedia rozlíšiť herné klipy od reálnych udalostí.
Španěl zároveň pripomenul, že Arma poskytuje veľkú voľnosť pri tvorbe používateľského obsahu a prispôsobovaní hry vlastným predstavám. Zrejme to je dôvod, prečo sa v nej tak ľahko tvorí materiál použiteľný v zavádzajúcom kontexte.
Súčasné dianie v súvislosti so šírením fejkov priviedlo Bohemia Interactive k vyjadreniu. V príspevku uverejnenom na webe česká spoločnosť upozorňuje na rozšírenie falošných správ. Popisuje svoj dlhoročný boj s týmto problémom a často zúfalú snahu nahlasovať a sťahovať videá z Army, ktoré sú podávané ako reálne vojnové zábery.
Bohemia Interactive zdieľala aj video, v ktorom na príklade ilustruje znaky typického fejkového videa z Army.
Takéto videá majú väčšinou nízke rozlíšenie, roztrasenú kameru a zlú viditeľnosť. Často chýba zvuk a nie sú prítomné postavy, ktorých pohyby môžu prezradiť, že ide o hru. Český vydavateľ tiež vyzýva hráčov, aby svoje herné klipy vždy jasne označovali ako zábery z hry, aby nevznikali nedorozumenia.