Jazdenie v zimnom období je spojené s výrazne vyšším rizikom šmyku. To pre teba asi nie je žiadne prekvapenie. Veľa vodičov však hrozby zľadovatených ciest podceňuje. A pokiaľ na čistom ľade auto raz stratí trakciu, už len veľmi ťažko ju získa späť.
Základným pravidlom je preto predvídanie a zníženie rýchlosti. Samozrejme, investovať by si mal taktiež do kvalitných pneumatík, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu. Pokiaľ sa snažíš ušetriť a jazdíš na zimných gumách, ktoré majú viac ako 6 rokov a dezén na pokraji limitu, nemôžeš čakať, že tvoje zimné jazdy budú bezpečné.
Aj keď budeš predvídať a jazdiť pomaly, môže sa ti stať, že niekedy situáciu dobre neodhadneš a auto sa dostane do šmyku. V takej situácii je dôležité konať rýchlo, no hlavne správne. Niekedy aj malý rozdiel v pohybe volantu môže rozhodnúť, či skončíš v jarku, alebo celú krízovú situáciu zvládneš na pána. Ako teda postupovať a na čo si dávať pozor?
Poznáš základné druhy šmykov?
V zásade poznáme 3 druhy šmykov:
1. Šmyk prednej nápravy, s ktorým sa môžeš stretnúť najčastejšie. Odborne sa označuje ako nedotáčavý šmyk. Spoznáš ho tak, že v zákrute síce budeš mať zatočené kolesá, no auto pôjde stále rovno. Jednoducho, v dôsledku neprimerane vysokej rýchlosti a zlej trakcie stratia kolesá kontakt s cestou a nedokážu zatáčať autom.
2. Šmyk zadnej nápravy, ktorý si mnohí motoristi spájajú výlučne s autami so zadným náhonom. To je však chyba. Je síce pravda, že na pretáčavý šmyk sú náchylnejšie vozidlá s pohonom zadných kolies, avšak prihodiť sa bez problémov môže aj v autách s pohonom prednej nápravy. Napríklad vtedy, keď zatiahneš ručnú brzdu alebo prudko pribrzdíš v zákrute. Vozidlá so zadným náhonom sa do pretáčavého šmyku dostanú aj v prípade, že na klzkom povrchu nadmerne pridáš plyn.
3. Šmyk všetkých 4 kolies. Tento druh šmyku je najnebezpečnejší, keďže sa nedá len tak ľahko korigovať. Vzniká pri neprimerane vysokej rýchlosti a často aj ako dôsledok nesprávnej korekcie pretáčavého alebo nedotáčavého šmyku.
Odporúčame prečítať:
Slováci vo vtipnej dokresľovačke ukázali, ako si predstavujú ideálny relax
Postup, ako zvládnuť nedotáčavý šmyk
Keď cítiš, že predné kolesá v zákrute stratili trakciu a auto prestáva držať stopu, prvou dôležitou vecou je netočiť viac volantom. Človek má prirodzenú tendenciu natočiť volant do ešte väčšieho uhla, avšak v takom prípade situáciu len zhoršíš, keďže vytočené kolesá ťažšie získajú späť trakciu. Volant drž v pôvodnej polohe, prípadne ho pomaly začni natáčať späť do stredovej polohy. Gumy tak rýchlejšie získajú spätne kontakt s cestou a šmyk prestane.
Pozor si dávaj aj na prácu s pedálmi. Za žiadnych okolností viac nepridávaj, tým opäť len spomalíš spätné získanie trakcie. Naopak, ak príliš prudko uberieš plyn, prípadne skočíš na brzdu, nedotáčavý šmyk sa môže zmeniť na pretáčavý (zadných kolies). Plyn teda uvoľni plynulo.
Postup, ako zvládnuť pretáčavý šmyk
V prípade šmyku zadných kolies je dôležitá správna práca s volantom. Musíš ho rýchlo otočiť do opačnej strany, aby si vyrovnal pohyb zadnej časti auta. Ihneď ako začneš cítiť, že zadok ti uteká mimo svojej stopy, začni s kontrou. Ak budeš príliš pomalý a zadná časť sa dostane do príliš veľkého uhla, šmyk už nebudeš schopný zrovnať.
Zároveň s kontrou plynulo uber plyn a v žiadnom prípade nedup na brzdu. Tým by si len viac odľahčil zadok a opätovné získanie trakcie by bolo pomalšie.
A čo šmyk na všetky štyri kolesá?
Keď auto dostane šmyk na všetky kolesá, obvykle sa začne nekontrolovateľne točiť na ceste. V takom prípade ti zvyčajne neostáva nič iné, než sa poriadne držať a veriť, že neskončíš niekde v strome. Samozrejme, korekcii šmyku môžeš pomôcť tým, že v správnom momente pridáš plyn alebo spravíš kontru volantom. Avšak, univerzálny návod, ako zvládnuť takýto druh šmyku, neexistuje. Radšej nedrž celý čas naplno stlačený brzdový pedál – keď sa kolesá otáčajú, často rýchlejšie získajú trakciu.