Už v autoškole ti inštruktor určite rozprával o tom, že na mokrej ceste by si mal jazdiť pomalšie a opatrnejšie, keďže kolesá nemajú takú dobrú trakciu, brzdná dráha je dlhšia a v zákrute vieš celkom jednoducho dostať šmyk. Mnohí vodiči však na tieto základné znalosti z autoškoly postupne zabúdajú a vodu prestávajú vnímať ako veľké riziko. A to môže byť veľká chyba.
Mokrá cesta je nebezpečná nielen v zákrutách alebo pri brzdení, ale aj pri rýchlej jazde na diaľnici alebo okresnej ceste. Hrozí totiž jav, ktorý sa odborne označuje ako aquaplaning a je mimoriadne nebezpečný. Nastať môže kedykoľvek, bez akéhokoľvek varovania, a keď už raz vznikne, často ti neostane nič iné, ako sa modliť, že prežiješ. Ako vlastne vzniká a čo vieš spraviť pre to, aby si sa mu úspešne vyhol?
Keď auto jazdí po hladine vody
Aquaplaning hrozí na akejkoľvek mokrej ceste, hlavne keď intenzívnejšie prší a na vozovke sa nachádzajú väčšie mláky. Keď ideš nižšou rýchlosťou, drážky dezénu pneumatík prirodzene odvádzajú vodu a guma pekne drží na asfalte. Avšak, čím ideš rýchlejšie, tým viac vody musia tieto drážky odvádzať. Až v jednom momente nastane situácia, že pneumatika už vodu nevie odvádzať preč a vyjde na jej povrch.
Inými slovami, guma sa už nedotýka asfaltu, ale ide po hladine vody. Znie to neuveriteľne, no tento jav sa bežne deje a volá sa aquaplaning. Hneď ako nastane, auto sa stane neovládateľným a začne sa šmýkať, ako keby šlo na ľade. Dostane šmyk na všetky 4 kolesá, a keďže v tom momente ideš vysokou rýchlosťou, len veľmi ťažko ho dokážeš skorigovať.
Čo robiť, keď nastane aquaplaning?
Ako vodič pocítiš aquaplaning tak, že auto začne zrazu akosi zvláštne plávať po ceste, je to niečo podobné, ako keby si šiel po čistom ľade na klzisku. Sám budeš vnímať, že pneumatiky nie sú v kontakte s vozovkou, vozidlo správne nereaguje na otáčanie volantom a dostáva sa do šmyku. V tomto momente je dôležité správne zareagovať.
Pozor na prudké pohyby
Najhoršie, čo môžeš spraviť, je prudko zatočiť volantom alebo dupnúť na brzdy. V takomto prípade prakticky ihneď vyvoláš šmyk a tvoje šance na zachránenie situácie sa začnú blížiť k nule. Jediné, čo vieš urobiť, je pustiť plynový pedál, aby auto plynulo znížilo rýchlosť a pneumatiky opäť získali kontakt s cestou. Volant drž rovno a nesnaž sa veľmi zatáčať, až kým necítiš, že gumy opäť normálne držia na vozovke.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane