Od júla 2025 dôjde k 40-percentnému nárastu mýtnych poplatkov. Podľa kritikov až tretina týchto finančných prostriedkov končí v rukách súkromných spoločností. Predstavitelia Nadácie Zastavme korupciu a slovenských autodopravcov poukazujú na dlhodobé nastavenie systému zo strany politikov a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). To výrazne zvýhodňuje súkromné firmy SkyToll a CzechToll. V reakcii na túto situáciu autodopravcovia hrozia blokádami ciest, pokiaľ Ministerstvo dopravy SR nezačne rokovať o ich požiadavkách.
Predseda Únie autodopravcov Slovenska, Stanislav Skala, vyzval ministra dopravy a vedenie NDS, aby si „sadli konečne k rokovaciemu stolu s Úniou autodopravcov Slovenska.“ Zároveň varoval: „Pokiaľ sa toto nestane do určitého času, napríklad do mesiaca, tak Únia autodopravcov Slovenska je ochotná znova spraviť nejaký protest. Budeme sa snažiť zablokovať hraničné priechody.“
Prezident Aliancie cestnej pomoci Marián Ürge informoval o mimoriadnom zasadnutí dopravcov, na ktorom sa malo rozhodnúť o možnom štrajku. Uviedol, že mnohí dopravcovia už ponúkajú svoje kamióny na blokovanie hraníc alebo určitých úsekov v rámci Slovenskej republiky.
Neprijateľné rozdeľovanie mýtnych poplatkov
Kritika sa sústreďuje najmä na rozdeľovanie vybraných mýtnych poplatkov. Stanislav Skala zdôraznil, že z každého eura vybraného na mýte putuje až 38 centov súkromným spoločnostiam. „V situácii, keď potrebujeme ako štát opravovať diaľnice a mosty, je neprijateľné, ako politici rozhadzujú peniaze z mýta,“ podčiarkol Skala.
Situáciu ďalej komplikuje júlové zvýšenie emisných tried. To znamená, že staršie a menej ekologické vozidlá budú musieť platiť ešte vyššie poplatky. Marián Ürge kritizuje, že štát neprimerane zaťažuje autodopravcov, zatiaľ čo roky protežuje jedinú firmu.
Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu apeluje: „Žiadame politikov a Národnú diaľničnú spoločnosť, aby už prestali mrhať peniazmi na diaľnice a hazardovať s našou bezpečnosťou na cestách na úkor súkromnej firmy. Mýto nie sú peniaze politikov, mýto je pre naše diaľnice.„
Hovorca NDS Tomáš Ferenčák obhajuje zmeny s odvolaním sa na transpozíciu európskej smernice, ktorá je platná v celej EÚ. Podľa jeho slov prebiehali diskusie o týchto zmenách minimálne od roku 2023 a legislatíva bola prijatá parlamentom v roku 2024 po konzultáciách s dopravcami. Od 1. júla 2025 tak vstúpi do platnosti nový spôsob výpočtu mýta, zmenia sa jeho sadzby a zavedie sa spôsob určenia emisnej CO2 triedy vozidla, čím smernica zvýhodňuje vozidlá s nižším dopadom na životné prostredie.