Ako píše portál Autoviny, vodiči v Európe sa budú musieť pripraviť na nový typ kontrol technického stavu vozidiel. Prečo? Lebo bezpečnosť na cestách je prvoradá – aj malá chybička pod kapotou vozidla môže viesť k nešťastiam.
Kontroly sú už ohlásené v susednom Česku, kde nový typ STK odhalí skryté poruchy autobusov a kamiónov. Bude sa to diať priamo na diaľnici a závažné nedostatky povedú k pokutám. Vodiči môžu na mieste zaplatiť až 145 eur. Na zjednávanie a vyhováranie sa môžu rovno zabudnúť.
Perfektné maskovanie
V Česku zakúpili prvé dve mobilné stanice technickej kontroly (stáli približne jeden milión eur), ktoré keby vidíš na ceste, zrejme by ťa ani len nenapadlo, že sú niečím výnimočné.
Ide totiž o upravené kamióny, ktoré vraj dokážu skontrolovať vybrané vozidlo rovnako dôkladne ako klasická STK. Vo vnútri totiž ukrývajú technológiu, ktorá sa bežne nachádza len v kamenných staniciach vyhodnocujúcich technický stav auta.
Dôležité je aj to, že kontrolóri prídu priamo za vodičom, nie naopak, ako to býva zvykom. Vodiči tak môžu byť nemilo prekvapení. Najmä ak skutočne niečo skrývajú a majú sa čoho báť. V prípade, že je na ich vozidle všetko v poriadku, maximálne sa ich cesta o niečo predĺži, no peňaženka zostane rovnako ťažká.
Rýchla a efektívna kontrola so špičkovou technikou
Na nových staniciach budú kontrolóri merať účinnosť bŕzd, pozrú sa na stav podvozku, riadenia či náprav. Zároveň preveria funkčnosť emisného systému, ktorý je dôležitý pre životné prostredie. Kontrola bude mimoriadne efektívna.
Už v priebehu pár minút si odborníci vytvoria vďaka špičkovej a rýchlej technike na vhodnom mieste pri diaľnici plnohodnotné pracovisko – využijú hydraulický mechanizmus, prostredníctvom ktorého vysunú technický modul. Podobné systémy fungujú napríklad aj u našich ďalších susedov v Poľsku, Maďarsku či Rakúsku.
Jednou z hlavných výhod takýchto kontrol je to, že je ďaleko dôkladnejšia než klasická policajná kontrola, pri ktorej príslušníci zboru nemajú šancu odhaliť všetky nedostatky. Nemajú na to totiž patričné vybavenie. Dokážu síce len tak „na oko“ skontrolovať pneumatiky alebo svetlá, no je kopec problémov, ktoré môžu prehliadnuť.

Čo všetko hrozí vodičom okrem pokuty?
České ministerstvo dopravy však vraj nechce šikanovať vodičov. Náhodné kontroly majú predísť hrozivým nehodám a stratám na životoch. Ministerstvo argumentuje tým, že autobusy a kamióny najazdia ročne stovky tisíc kilometrov, pričom ich technický stav sa môže zmeniť pokojne už niekoľko týždňov po absolvovaní pravidelnej ročnej kontroly.
A čo sa stane, ak mobilná STK odhalí nejaký problém? Vozidlo môže prísť o potvrdenie technickej spôsobilosti priamo na mieste. Okrem toho môžu kontrolóri vodičom zadržať doklady aj vydať zákaz jazdy, ak by pri jej pokračovaní hrozilo vážne riziko pre ostatných účastníkov cestnej premávky.





















