Vlastniť auto v Singapure, jednej z najdrahších krajín sveta, bolo vždy luxusom. Teraz sa však náklady vyšplhali na historické maximum, informuje spravodajský web CNN.
Desaťročné osvedčenie o oprávnení – vodičský preukaz – si ľudia v tomto bohatom mestskom štáte musia zakúpiť ešte predtým, ako si môžu kúpiť vozidlo. Podľa údajov pozemného dopravného úradu stojí rekordných, čo je ešte minimum, 76 000 dolárov (104 000 singapurských dolárov). Je to viac ako štvornásobok ceny z roku 2020.
Za toto oprávnenie máte nárok len na kúpu štandardného vozidla kategórie A s malým až stredným motorom s objemom 1 600 cm3 alebo menej.
Tí, ktorí chcú niečo väčšie alebo honosnejšie – napríklad SUV -, budú musieť za vodičský preukaz kategórie B zaplatiť 106 630 dolárov (146 002 singapurských dolárov). Potom je potrebné myslieť na náklady na samotné vozidlo.
Autá sa stali nedostupnými
Systém kvót bol zavedený v roku 1990 s cieľom minimalizovať premávku a znížiť emisie v mestskom štáte s nedostatkom miesta, ktorý má 5,9 milióna obyvateľov. Môže sa však pochváliť pôsobivou sieťou verejnej dopravy.
Pre priemerného obyvateľa Singapuru, ktorého mediánový mesačný príjem domácnosti bol v roku 2022 podľa údajov štatistického úradu 7 376 dolárov (10 099 singapurských dolárov), sa tak stali autá nedostupnými.
Miestny predajca automobilov Ricky Goh povedal, že „takmer omdlel“, keď sa dozvedel o zvýšení cien. „Predaj už bol aj tak slabý. Toto bude pre podnikanie ešte horšie,“ povedal pre CNN.
Matka dvoch detí Wong Hui Min povedala, že možno bude musieť prehodnotiť svoje spoliehanie sa na auto, napriek tomu, že ho používa najmä pre svoju rodinu.
Posledná finančná rana
„Veľa cestujem, vozím svoje deti do školy a zo školy, aj na iné aktivity, ako sú hodiny plávania a výučba. Potrebujem svoje auto. Chodiť všade taxíkom alebo na zdieľané jazdy mi jednoducho nevyhovuje,“ povedala.
„Singapurská rodina musí v priemere šetriť roky len na to, aby si mohla kúpiť auto, ktoré by jej pomohlo s jej potrebami,“ pokračovala Wong a dodala: „Neviem, či si budem môcť dovoliť udržať si auto v dlhodobom horizonte.“ Pre niektorých je toto oznámenie len poslednou finančnou ranou.
Miestni obyvatelia tvrdia, že život v Singapure, ktorý sa už zaradil medzi najdrahšie mestá na svete, sa v posledných rokoch mimoriadne predražil v dôsledku pretrvávajúcej inflácie, rastúcich nákladov na verejné bývanie a spomaľujúcej sa ekonomiky.
Zástancovia systému kvót však tvrdia, že pomohol Singapuru vyhnúť sa dopravným zápcham, ktoré bežne sužujú iné hlavné mestá juhovýchodnej Ázie, ako sú Bangkok, Jakarta a Hanoj.