Battleship Potemkin
A ešte jedna lekcia kinematografických dejín: niektorí tvorcovia sa v počiatkoch filmov nepokúšali priamočiaro točiť filmy, ale skúmať ich, analyzovať, rozoberať a prichádzať na to, ako vlastne môže fungovať. Jednou z prominentných skupín zameriavajúcich sa na výskum možností filmu bola ruská montážna škola. Patrila tam veľká skupina machrov, no asi najvýraznejší z nich bol Sergej M. Ejzenštejn.
Ten v roku 1925 natočil film Battleship Potemkin, ktorý bol v roku 1952 a 1958 vymenovaný Medzinárodným výberom pre dejiny filmu za najlepší film všetkých čias. Film sa delí na 5 kapitol. Vo filme sa mieša hneď niekoľko postupov, na ktoré hnutie ruská montážna škola prišlo, ako napríklad použitie strihu pre vyvolanie istej emócie, divadelné postupy, ale aj istý politický komentár. Ide pritom o jednoduchý príbeh chlapov vracajúcich sa do prístavu na lodi.
Aj ten najjednoduchší film však môže skrývať tú najsilnejšiu výpovednú hodnotu.
Apocalypse Now
Už sa pomaličky blížime k filmom, ktoré by dnešná mládež aj mohla poznať. Apocalypse Now z roku 1979 je majstrovským dielom od Francisa Forda Coppolu a rozpráva príbeh vojaka, ktorý sa musí predrať cez nástrahy vietnamskej vojny a zabiť pomäteného generála, vládnuceho divokým kmeňom džungle. Hlavný hrdina sa ponára do šialenej cesty naprieč divokou riekou, kde sa stretáva s drogami, šialenými vojakmi bez cieľa, surfistami, Francúzmi, no aj so srdcom temnoty.
O Apokalypse sme ti už veľakrát písali v predošlých článkoch, pretože ide o film, ktorý skoro nevznikol. Tvorcov pri natáčaní zastihli tajfúny, rebelské boje a iné katastrofy. Vo filme vystupujú božskí herci zlatej éry Hollywoodu, a neraz to pôsobí, že sa pozeráš na jednu veľkú nočnú moru. Vojna však takto vyzerá a temnotou napĺňa srdcia sveta dodnes.
12 Years a Slave
12 Years a Slave z roku 2013 je jedným z najlepších filmov o otroctve afroamerického ľudu v Amerike, aké kedy boli natočené. Samozrejme, že má veľkú konkurenciu, no žiadny iný film podobnej tematiky nepodáva taký presný a realistický pohľad na to, aké zverstvá a krutosti sprevádzali otrokov naprieč ich životmi. Hlavný hrdina s menom Solomon Northup je vážený huslista žijúci v časti Ameriky, kde už otroctvo neplatí.
Bohužiaľ, niekde na začiatku príbehu ho omráči skupina obchodníkov a predá ho na juh, kde sa veci majú inak. Za 12 rokov prešiel všetkým, čím si otrok prejsť môže. Krutý otrokár, dobrý otrokár, láska, ale aj túžby po úniku.
Gladiator
Tu sa ponárame do vôd divácky dostupných a milovaných filmov, ktoré poznačili celé generácie a zachovali si svoju kultové renomé dodnes – a asi už navždy. Gladiator z roku 2000 od Ridleyho Scotta je klasickým hollywoodskym veľkofilmom. Má však niekoľko tromfov. Geniálne herecké výkony. Božská atmosféra a kulisy. Legendárny soundtrack od Hansa Zimmera. Tieto a ďalšie elementy urobili z Gladiatora kultúrny fenomén, ktorý prilákal ďalších ľudí k histórii.
Fiktívny historický príbeh o rímskom generálovi, ktorý sa po veľkolepej zrade vydá na pomstu vedúcu naprieč arénami až k trónu rímskeho cisára, zasiahol celý svet, a nejeden človek si dodnes spomenie na stoické myšlienky Maxima Decima Meridia, stojaceho oproti slizkému, úbohému, no vypočítavému cisárovi Commodovi.
Oppenheimer
Predtým, než nás, drahý čitateľ, znesieš zo sveta, zamyslime sa spoločne na moment. Nedokázal Oppenheimer niečo, čo nikto nečakal? Ako je vôbec možné, že film o fyzike a politike dokázal do kín nalákať toľko ľudí a ešte aj vyhrať hlavnú sekciu Oscarov? O čo tu ide? Christopher Nolan proste vie, ako namiešať poriadny blockbuster, a s Oppenheimerom dokázal svoju absolútnu dominanciu.
Zároveň však vytvoril dielo, ktoré núti k zamysleniu a funguje na princípe dialógových scén, ktoré znejú, ako keby po sebe niekto strieľal. Drvivá hudba, krásna kamera, originálny spôsob vyrozprávania príbehu, nuž, Oppenheimer bude jedného dňa spomínaný ako moderný ekvivalent Barryho Lyndona či Amadea.