Votrelec a Predátor predstavujú dvojicu ultimátnych filmových monštier, ktorých vplyv cítime takmer v každom horore či sci-fi filme. Do kín sa hrnú nové filmy, na streamy nové seriály a my môžeme prehlásiť, že obe filmové legendy zažívajú renesanciu.
Prvý Votrelec, alebo Alien, vznikol v roku 1979 a prvý Predátor zas v roku 1987. Obe snímky ovplyvnili svetovú kinematografiu svojimi vlastnými spôsobmi a eventuálne sa tieto dve vesmírne ohavnosti stretli – najprv na stránkach komiksov a kníh a neskôr aj vo filmoch a videohrách. Tak vznikol rozšírený svet Votrelec vs. Predátor, po ktorom dnešní fanúšikovia tak bažia.
V tomto článku ti predstavíme všetko, čo by si o týchto krvilačných vesmírnych monštrách mal vedieť. Pozrieme sa na to, ako vlastne vznikli, prečo ich ľudia tak milujú a čím všetkým si naprieč rokmi prešli. Treba totižto povedať, že v populárnej kultúrne existujú len dve monštrá známejšie než Votrelec a Predátor, a to Godzilla a King Kong.
Votrelec – perfektný organizmus
Votrelec z roku 1979 mal pôvodne vyzerať úplne inakšie. Do projektu s názvom Star Beast od štúdia 20th Century Fox ale v neskorších fázach vývoja scenára vstúpil mladý Ridley Scott, dnes už legendárny režisér stojaci za hitmi ako Gladiator a Bladerunner.
Vtedy ale išlo o omnoho menej známeho, no sebaistého režiséra, ktorý uvidel vo Votrelcovi veľký potenciál. Film mal byť natočený za málo peňazí, čiže by z neho bolo také dobré Béčko – čiže umelecky menej kvalitná snímka, na ktorú by eventuálne veľa ľudí do kina neprišlo.

Scott ale so svojimi spolupracovníkmi zapracoval na scenári, premenoval projekt na Alien a donútil štúdio naliať do projektu ešte viac peňazí. Chcel natočiť prémiový sci-fi horor s veľkým rozpočtom a skvelým hereckým obsadením. Tieto atribúty sa mu podarilo splniť, no teraz potreboval nájsť perfektný dizajn monštra.
Ten po nejakom čase objavil v knihe ilustrácií švajčiarskeho umelca H. R. Gigera. Už na prvotnom nákrese Scott uvidel to, čo hľadal. Giger mal svoj špecifický štýl, ktorý mnohí prezývajú ako biomechanika – spojenie mechanického a organického v jedno. Opakujú sa v ňom motívy erotiky, násilia, zneužitia a pôrodu. Práve ten mnohí akademici označili za niečo, čo Giger vo svojich diela vykresľuje ako najväčšiu nočnú moru človeka.
Vizionár Giger
Gigerovo monštrum malo podlhovastú hlavu pripomínajúcu mužský nástroj lásky, telo obludy držali pokope hadice a trubice, ktoré ale pôsobili organicky. Zároveň jej z ozubenej tlamy vychádzali ďalšie ústa. Scott sa zamiloval, zavolal Gigera na stretnutie a zvyšok je história.
Švajčiarsky umelec potom navrhol celú fyziológiu vesmírneho tvora, ktorému Giger vymyslel niekoľko vývojových fáz. Vajce skrývajúce pavúka zneužívajúceho krky svojich obetí, ktorý je schopný naklásť do tela embryo samotného votrelca.
Embryo potom rastie, živí sa živinami hostiteľa, potom mu roztrhá hrudník a uniká do kúta, kde rastie do svojej finálnej podoby, ktorej v žilách namiesto krvi prúdi kyselina. Je to teror, ktorý dokonale hrá jedny husle s Gigerovou víziou nadržaného a násilného sveta. Jeho dizajnu sa filmy, seriály, komiksy, videohry a iné médiá držia dodnes. Dokonca zaň v roku 1980 vyhral aj Oscara.
Séria Votrelec pred rokom 2000
Po Scottovom kultovom Votrelcovi si značku pod svoje krídla zobral James Cameron, ktorý zo Scottovho klaustrofobického hororu spravil otvorenú vojnu. Aliens rozšírili univerzum o vesmírnu pechotu špeciálnych vojakov a ešte viac vykreslila choromyseľnosť zlovestnej organizácie Weyland Yutani, ktorá sa nad každým príbehom zo série týči ako smrtka.
Už prvý film predstavil filozofiu toho, že spoločnosť chce získať živého votrelca a neprekáža jej, ak má pritom obetovať každého jedného človeka, ktorý jej stojí v ceste. Cameron potom do univerza pridal aj votreleckú kráľovnú, etabloval oficiálny názov druhu votrelca – Xenomorph, spevnil ikonu postavy Ellen Ripleyovej a natočil divácky ešte úspešnejšiu snímku ako Scott. Tieto dva filmy patria do nedotknuteľného panteónu fanúšikov série.

Nasledovala smršť komiksov, kníh a ďalších filmových pokračovaní ako Alien 3 a 4 a votrelec sa v tomto čase prvýkrát stretol s predátorom. Vtedy išlo o komiksové strety, ktoré načrtli väčšinu toho, čo sa dialo v neskorších filmoch značky Alien vs. Predator.
Práve tieto komiksové príbehy vytvorili celé univerzum založené na odvekom boji vesmírneho lovca snažiaceho sa uloviť tie najnebezpečnejšie tvory celého vesmíru, pričom ten najnebezpečnejší bol votrelec. A sem-tam aj človek, snažiaci sa prežiť hrozby mimozemské, ale aj pozemské.
Predátor – ultimátny lovec
Predátor z roku 1987 je testosterónom napumpovaný a výbuchmi revúci akčný film, nesúci aj silné prvky sci-fi a hororu. Hrá v ňom Arnold Schwarzenegger a dalo by sa povedať, že ide o jednu z jeho najlepších úloh. Hrá tam stoického a drsného kapitána špeciálnej jednotky, ktorá je vyslaná na záchrannú akciu do džungle. Veľmi rýchlo ale zisťuje, že v džungli sliedi mimozemské stvorenie zahrávajúce sa s nimi ako poľovník so zajacom.

Režisér John McTiernan, známy hlavne vďaka filmu Die Hard, v Predátorovi predvádza skvelé akčné hody a keď príde na stret s predátorom, nebojí sa akciu spomaliť a zamerať sa na napätie a strach. Tie plynú z faktu, že vesmírny lovec je schopný vykynožiť pravdepodobne najdrsnejších chlapov na planéte, akoby boli hmyzom. Zároveň ale z neho išiel akýsi rešpekt, keďže sa správal na základe akéhosi systému čestnosti. Nikdy nezabil niečo, ak sa to nevedelo brániť.
Každý príbeh s predátorom sa ale obvykle končí tým, že hlavný ľudský hrdina využije svoju prefíkanosť na to, aby podivného lovca okabátil. Nikto nečakal, že Predátor bude takým veľkým hitom a stane sa kultúrnym fenoménom. Nemalú zásluhu na tom mal aj James Cameron.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane