Slovensko privítalo rok 2025 s veľkým hudobným gestom – novou verziou štátnej hymny, ktorá odznela vo vysielaní Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu krátko po polnoci.
Táto úprava, pod taktovkou skladateľa Oskara Rózsu, rozdelila verejnosť na dva tábory. Jedni sú nadšení, iní ostali skeptickí. Prvýkrát naživo ju bude možné počuť na novoročnom koncerte Slovenskej filharmónie.
Medzi prvými, ktorí sa k tejto úprave vyjadrili, bol spevák Vratko Rohoň zo skupiny Iné Kafe, ktorý svoju reakciu zverejnil na sociálnych sieťach.
Rohoň nezostal ticho a priznal, že ho nová verzia hymny príjemne prekvapila. „Aspoňže hymna je pekne spracovaná, potešilo. Novodobejší aranž, väčšia pompéznosť, orchester a harmónie znejú prehľadnejšie,“ napísal vo svojom príspevku.
Podľa neho je nová úprava dynamickejšia a vhodne pracuje s gradáciou. Špeciálne vyzdvihol myšlienku striedania mužských a ženských hlasov v druhej slohe, čo považuje za inovatívny nápad: „V druhej slohe výborný nápad so striedaním mužských a ženských spevov – plus celková gradácia. Tempo je akurát. Fujara prečo nie… Zaslúžený facelift štátneho symbolu,“ uzavrel pozitívnym tónom.
Reakcia Rohoňa sa pridala k pozitívnejším ohlasom, ktoré nová verzia vyvolala, hoci skladateľ Oskar Rózsa už skôr čelil aj ostrej kritike. Na svojom Telegrame priznal, že projekt nebol bez problémov a zápasil s tlakmi z rôznych strán. „Som rád, že to, čo som zamýšľal, sa podarilo na vás preniesť aj napriek útokom,“ vyjadril sa.
Kým Vratko oceňuje svieži prístup k hymne, iní majú na vec iný pohľad. Kritika prišla aj zo zahraničia – český operný režisér Tomáš Ondřej Pilař nový aranž nešetril slovami a označil ho za nepochopenie symfonickej inštrumentácie. „Najlepšie by bolo opísať to ako metalový fanúšik, ktorý chce napísať niečo v štýle Pirátov z Karibiku,“ znel jeho ostrý verdikt.