Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Streda 30.11.2022
sk
Ondrej, Andrej
cz
Ondřej
Zdroj: ©Shutterstock

Vyhľadávanie negatívnych správ na internete ti môže spôsobiť problémy. Čo je doomscrolling a prečo by si sa mu mal vyhnúť?

Nasávanie len pesimistických správ môže spôsobiť úzkostné či depresívne stavy.

Vojna na Ukrajine snáď všetkých z nás úplne šokovala a vydesila. Nikto si nemyslel, že na území Európy ešte môže dôjsť k takému rozsiahlemu vojenskému konfliktu. Ruský prezident Vladimir Putin ale 24. februára tieto nádeje rozmetal a dal rozkaz na plnohodnotnú vojenskú inváziu na územie nášho východného suseda.

Ľudia odrazu húfne skúmali spravodajské weby a pátrali po nových a nových informáciách. O tom, ako prebiehajú boje, o tom, koľko utečencov z Ukrajiny uteká, čítali si analýzy toho, či sa Putinovi podarí Ukrajinu podmaniť a či sa potom zastaví.

Shutterstock

Informovanosť je dôležitá, ale podstatné tiež je, aby sme nedovolili, aby nás úplne zomlel strach, paralýza a úzkosť. Ako tomu ale v tejto hroznej situácii predísť? Riešením je obmedziť sledovanie správ. Samozrejme, nehovoríme o tom, že by sa mal človek uzavrieť do slonovinovej veže a nevnímať, čo sa okolo neho deje. Ide skôr o to, aby zámerne nevyhľadával ďalšie a ďalšie negatívne správy.

Tento jav má totiž svoje pomenovanie. Nazýva sa doomscrolling alebo doomsurfing a môže mať veľmi zlý vplyv na tvoju psychiku.

Závislosť od negatívnych správ

Doomscrolling síce popísali pomerne nedávno (v roku 2018), ale jeho prejavy môžeme nájsť aj vo vzdialenejšej minulosti. Opisuje sa ním surfovanie na internete (v minulosti šlo najmä o sledovanie televízie) a čítanie rôznych smutných, tragických či katastrofických správ. Hoci sú tieto články depresívne či úzkostné, nedokážeme sa od nich odtrhnúť a čítame ich jeden za druhým.

A čo si budeme hovoriť, mnoho článkov na internete sa snaží „predať“ práve za pomoci chytľavých, často veľmi depresívne zafarbených sloganov a nadpisov. Tie totiž generujú viac klikov, a tým pádom aj viac ziskov. Dnes je to najmä vojna na Ukrajine, predtým sme vyhľadávali články o pandémii koronavírusu, prípadne o klimatických zmenách. Skrátka o čomkoľvek, čo malo potenciál nás či spoločnosť priamo ohroziť.

Shutterstock

Práve pandémia však spôsobila, že doomscrolling sa stal do istej miery fenoménom súčasnej doby. Tendencii vyhľadávať stále nové a nové (väčšinou negatívne) správy prepadalo stále viac ľudí. Podľa psychológov a psychiatrov je to ale do istej miery pochopiteľné.

Naše mozgy sú tak skrátka „nastavené“. „Sme priťahovaní negatívnymi správami, pretože ide o niečo, čo nám môže fyzicky ublížiť,“ objasnil psychiater Ken Yeager. Podľa neho ide o evolučnú výbavu, ktorú sme podedili po našich predkoch. Tí sa jednoducho museli naučiť, ako vycítiť nebezpečenstvo. Práve to im pomáhalo prežiť.

Mohlo by ťa zaujímať:

Nárast agresivity, nedôvery a závislosť. Ako vplývajú na našu psychiku sociálne siete?

Úzkosti a depresie

Doomscrolling v nás síce vyvoláva úzkosť, ale napriek tomu v ňom pokračujeme. Prečo? Podľa odborníkov sa tým snažíme nájsť odpovede, ktoré by nám uľavili. Napríklad v záplave správ o vojne na Ukrajine sa zúfalo snažíme dopátrať k niečomu, čo by nám dalo nádej. Podaria sa vyjednávania a zavládne mier? Podarí sa aspoň evakuovať civilistov? Môže Putin prehrať? Nerozšíri sa konflikt k nám? Problémom však je, že čím viac podobných správ nasávame, tým horšie sa cítime.

Zároveň sa doomscrollingom snažíme získať kontrolu nad danou situáciou, či už ide o vojnu, alebo o klimatické zmeny. Máme pocit, že čím viac o týchto témach budeme čítať, tým väčšiu kontrolu nad nimi budeme mať. Je to ale falošná predstava. „Doomscrolling nevytvára kontrolu, len sa po ňom budete cítiť ešte viac mizerne,“ upozornil Yeager.

Shutterstock

Pokiaľ človek doomscrollingu venuje každý deň veľa času, začne to naňho mať veľmi neblahé následky. Objaviť sa môžu symptómy úzkosti, depresie, panické ataky či pocity izolácie a bezmocnosti.

Obzvlášť veľký pozor na doomscrolling by si mali dať ľudia, ktorí majú diagnostikovanú nejakú psychickú chorobu (depresiu, úzkosť atď.). Môže u nich totiž dôjsť k výraznému zhoršeniu zdravotného stavu.

Vyčerpanie

Nie je to ale len psychika, čo pri nasávaní negatívnych správ na internete trpí. Doomscrolling sa podpisuje aj na našom fyzickom zdraví. Konkrétne ide o poruchy spánku, zníženú pozornosť, prejedanie sa či celkovú vyčerpanosť. Prítomná je aj nízka motivácia niečo robiť a celkový pocit paralýzy a pasivity. Pri iných sa zase aktivuje obranný mechanizmus, ktorý spočíva v popieraní daných informácií.

S tým sa tiež stretávame veľmi často. Len si spomeň, koľko konšpirácií a zľahčovania celej vojny na Ukrajine si za posledné dni čítal. A inak to, pravdaže, nie je ani v prípade covidu či klimatických zmien. Ľudia pod tlakom hrozných a negatívnych správ tieto pocity proste vytesnia a racionalizujú si ich ako lži a podvody. Pomáha im to cítiť sa lepšie a zachovávať si zdanlivú kontrolu nad situáciou.

Ako s tým prestať?

Zaujímavosťou tiež je, že doomscrolling sa môže vyvinúť v skutočnú závislosť. Je preto dobré snažiť sa mu vyhnúť. Ako to ale urobiť, keď sú prakticky celé sociálne siete zavalené len zlými alebo rovno katastrofickými správami? Odborníci odporúčajú sa na moment zastaviť a pokúsiť sa analyzovať pocity, ktoré pri čítaní týchto správ pociťuješ. Ak cítiš depresiu a úzkosť, ide o blikajúcu červenú kontrolku a mal by si podniknúť okamžité kroky, aby si sa tohto zlozvyku zbavil.

Shutterstock

Začať sa dá tým, že budeš na sociálnych sieťach tráviť menej času. Prípadne je dobré vyhradiť si určitý počet minút, ktoré im budeš venovať. Keď uplynie, povedzme, 15 minút, proste sa odhlás, aj keby si mal nutkanie pokračovať v čítaní. Následne sa začni venovať inej činnosti, ktorá ti robí radosť a zamestná ťa.

Môže to byť čokoľvek. Šport, kreatívna práca (písanie, kreslenie), počúvanie hudby či prechádzka. Dobré je tiež snažiť sa nazerať na veci z pozitívneho uhla pohľadu. Yeager upozorňuje, že dobré veci sa dajú nájsť aj v úplných banalitách. Napríklad, keď ti ráno chutí káva, či keď je vonku pekné počasie.

„Odporúčam nájsť si počas dňa aspoň tri pozitívne veci, hoci by boli aj banálne. Postupom času sa ale tieto pozitívne myšlienky stanú významnejšími,“ dodal odborník.

Mohlo by ťa zaujímať:

10 prekvapivých vecí, ktoré podľa vedcov neprospievajú tvojej inteligencii

Je veľmi pravdepodobné, že počas dňa budeš mať silné nutkanie sa opäť pripojiť na internet a skontrolovať nové správy. Snaž sa mu ale odolať. Zamestnaj sa nejakou aktivitou, prípadne sa snaž prispieť niečím dobrým pre ostatných, alebo na nich buď proste milý. To nič nestojí a aj ty sa budeš cítiť lepšie.

Podľa Yeagera je nutné si uvedomiť, že tým, že sa pod vplyvom zlých správ prepadneš do depresie a apatie, nepomôžeš ani sebe, ani spoločnosti. Práve preto treba dbať na to, aby si sa po psychickej stránke cítil dobre.

Shutterstock

Ako hodnotíš tento článok?

Dušan Šutarík
Na EMEFKA píšem najmä o filmoch a seriáloch, ale cudzie mi nie sú ani články z oblasti krimi, záhad, umenia, vedy, zaujímavosti z histórie a vlastne všetkého, čo má potenciál zaujať čitateľa a rozšíriť jeho obzory. Zameriavam sa aj na písanie článkov s virálnym potenciálom
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
Hľadať
TOP
Trending
Práve sa deje
Mám záujem o spoluprácu

    *dané pole je potrebné
    vyplniť

    Tip na článok

      Formáty: .jpg, .png
      Veľkosť max
      15mb
      V prípade väčšej prílohy pripojte do tela správy link na wetransfer
      *dané pole je potrebné
      vyplniť

      Nahlásiť chybu na stránke

        Formáty: .jpg, .png
        Veľkosť max
        5mb
        *dané pole je potrebné
        vyplniť