Spaľovací motor je komplexným zariadením, ktorého úlohou je premieňať chemickú energiu obsiahnutú v palive na teplo a mechanickú prácu. Tá sa stará o pohon vozidla. Moderné motory obsahujú veľké množstvo komponentov, ktoré sú precízne vyladené tak, aby agregát podával optimálny výkon pri všetkých podmienkach.
Ako to už ale vo svete býva, nič netrvá navždy. Súčasti motora s postupom času starnú, vytrácajú sa ich pôvodné vlastnosti a dochádza k rozladeniu jednotlivých parametrov.
V dôsledku opotrebenia je nutné postupne jednotlivé komponenty vymieňať. Pripraviť sa preto treba na značné výdavky. Tie sa môžu pohybovať v stovkách, ale často aj v tisíckach eur, čo žiaden motorista nepočuje rád. Napriek tomu, že servisu sa tak či tak nevyhneš, existujú spôsoby, ako ho oddialiť a znížiť náklady. Základom je správna starostlivosť o motor. Na čo konkrétne by si si mal dávať pozor?
Pravidelná výmena oleja
V návode k autu alebo v servisnej knižke má každé auto uvedené, aký je interval výmeny oleja. Pri mnohých autách je nastavený na úroveň 15 000 kilometrov, avšak veľa moderných vozidiel má tzv. longlife interval výmeny oleja, ktorý môže byť na úrovni napríklad 30 000 kilometrov.
Interval výmeny oleja sa snaž vždy dodržať. Čím dlhšie bude auto jazdiť so znečisteným starým olejom, tým rýchlejšie sa budú opotrebúvať komponenty motora a hrozí ich skoršia výmena. Pokiaľ chceš pre svojej auto to najlepšie, interval výmeny 30 000 km sa oplatí po niekoľkých rokoch prevádzky znížiť napríklad na 15 000 km. To isté platí aj v prípade, že auto používaš často na krátke trasy po meste. Vtedy je vhodné interval výmeny skrátiť o 5000 km.
Vyhýbaj sa krátkym trasám
Spaľovacím motorom vo všeobecnosti najviac škodí, keď sa používajú na krátke trasy. Počas 1- či 2-kilometrovej cesty do obchodu sa žiaden motor nedokáže zahriať na prevádzkovú teplotu, teda pracuje v neideálnych podmienkach. Znamená to, že môže dochádzať k rýchlejšiemu opotrebeniu niektorých súčastí.
Pravidelné krátke trasy po meste so studeným motorom sú príčinou nadmerného karbónovania motora – v sacom potrubí sa začínajú tvoriť tvrdé usadeniny, ktoré postupne zanášajú aj ďalšie komponenty, čím negatívne ovplyvňujú fungovanie motora.
„Povymetanie pavučín“ z motora
Každý motor si zaslúži, aby si ho raz za čas poriadne prevetral dynamickou jazdou. Netreba sa báť vytočiť motor do vysokých otáčok. Taktiež ho občas zober na niekoľko desiatok či stoviek kilometrov dlhú jazdu po diaľnici, aby sa poriadne „prefúkol“ a spálili sa prípadné vznikajúce usadeniny. Samozrejme, motor zaťažuj až vtedy, keď je poriadne zohriaty. Vysoké otáčky sú pri studenom motore veľké zlo a môžu z dlhodobého hľadiska taktiež spôsobovať rýchlejšie opotrebenie.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane