Keď vyvrie brzdová kvapalina, je zle
Nová brzdová kvapalina má teplotu varu viac ako 200 °C, moderné typy dokonca zvládajú až 270 °C. Odolnosť voči vysokej teplote je veľmi dôležitá, keďže brzdy prirodzene produkujú veľké množstvo tepla. Skús po brzdení priblížiť ruku k brzdovému kotúču a pocítiš, aký horúci dokáže byť.
Čím je ale brzdová kvapalina staršia, tým viac vody má naviazanej. A voda nie je veľmi dobrá tekutina, keďže má teplotu varu len 100 °C. Kvôli absorbovanej vlhkosti má staršia brzdová kvapalina teplotu varu napríklad len 180 °C. Alebo aj menej. A kvôli tomu sa môže ľahko stať, že začne pri intenzívnejšom brzdení vrieť.
Slabý účinok bŕzd
Keď začne brzdová kvapalina pri brzdení vrieť, vzniknú v nej vzduchové bublinky a stane sa stlačiteľnou. Ty síce budeš maximálne tlačiť na brzdový pedál, no tlak tvojej nohy sa nebude v takej miere prenášať k brzdovým platničkám, lebo jednoducho „zanikne“ vo vzduchových bublinkách. Výsledok? Pri prudšom brzdení jednoducho nedobrzdíš, môžeš vyletieť z cesty alebo narazíš do iného vozidla. K takejto situácii najčastejšie dochádza napríklad pri dlhších klesaniach na horských priechodoch, keď brzdy produkujú veľké množstvo tepla.
Ako často meniť brzdovú kvapalinu?
Aby si sa vyhol tomu, že brzdová kvapalina bude mať príliš veľa vlhkosti a tvoje auto zrazu nebude dobre brzdiť, mal by si ju meniť aspoň raz za 2 roky, respektíve každých 40 000 – 60 000 km. Takýto interval odporúča väčšina výrobcov.
Praktický tip: Stav brzdovej kvapaliny ti skontrolujú technici v každom dobrom servise. Pomocou špeciálneho prístroja na meranie teploty varu zistia, či je ešte v dobrom stave alebo ju treba hneď vymeniť.
Existuje viacero druhov brzdových kvapalín – DOT 3, DOT 4, DOT 5 a DOT 5.1. Pri výmene je dôležité použiť taký typ, aký odporúča výrobca, a jednotlivé druhy by sa medzi sebou nemali miešať. Ak nemáš veľa skúseností so servisom áut, výmenu brzdovej kvapaliny radšej nechaj na skúsených mechanikov.