Vzácna spolupráca sa skončila. Škoda stiahla svoje autá z nádvoria SNG, dôvodom sú nedemokratické praktiky

Známa automobilka ustúpila po nátlaku verejnosti.


Niektoré partnerstvá vznikajú s tými najlepšími úmyslami, no nakoniec sa skončia inak, než sa pôvodne plánovalo. Aj dobre mienená podpora kultúry dokáže vyvolať búrlivú spoločenskú diskusiu, ak sa dotkne citlivých tém. Prípad, ktorý v posledných dňoch rezonuje medzi umelcami a verejnosťou, ukazuje, že hranica medzi marketingom a hodnotami môže byť veľmi tenká.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

V centre pozornosti sa ocitla známa automobilka Škoda Auto Slovensko, ktorá bola jedným z partnerov prestížneho Bienále ilustrácií Bratislava (BIB). Spolupráca mala spojiť svet umenia s podporou kreativity, no namiesto uznania priniesla rozporuplné reakcie. Kritika z radov kultúrnej obce nabrala také rozmery, že spoločnosť sa rozhodla konať. Téme sa venoval portál Refresher.

Napätie medzi umením a komerciou

Všetko sa začalo zdanlivo nevinne – vozidlá značky Škoda sa objavili na nádvorí Slovenskej národnej galérie (SNG), ktorá spoluorganizuje Bienále ilustrácií Bratislava. Niektorí návštevníci to vnímali ako prirodzenú formu spolupráce medzi kultúrnymi inštitúciami a firmami, iní to považovali za nevhodný zásah komercie do priestoru umenia.

Kritické hlasy rýchlo zosilneli. Odborná verejnosť, umelci aj kultúrni aktivisti začali otvorene hovoriť o tom, že účinná podpora kultúry by mala ísť ruka v ruke s rešpektom k demokratickým princípom a transparentnosti. Práve tie podľa nich v prípade BIB a jeho organizátorov chýbali.

Otvorená kultúra: Škoda sa zachovala správne

Na situáciu reagovala aj platforma Otvorená kultúra, ktorá dlhodobo upozorňuje na problémy v správe kultúrnych inštitúcií. Na svojom profile na Instagrame uviedla: Spoločnosť Škoda Auto Slovensko stiahla vozidlá z nádvoria SNG a ruší spoločné aktivity s BIB’25. Reaguje tým na kritiku odbornej verejnosti, ktorá bojkotuje Bienále ilustrácií Bratislava 2025. Dôvodmi sú nedemokratické praktiky vedenia BIBIANY a SNG, teda organizácií podieľajúcich sa na organizácii BIBu. Ďakujeme všetkým angažovaným ľuďom, ktorým nie je ľahostajné demokratické spravovanie kultúry na Slovensku, za vytvorený tlak. Spoločnosť Škoda Auto Slovensko sa zachovala správne, ďakujeme!

Platforma zároveň poďakovala všetkým, ktorí sa ozvali a vyvinuli tlak, aby sa podobné situácie riešili otvorene. Podľa nej sa automobilka zachovala správne a jej rozhodnutie predstavuje príklad zodpovedného prístupu k spoločenskej diskusii.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU
Shutterstock

Vyhlásenie automobilky a reakcie verejnosti

Škoda Auto Slovensko vo svojom stanovisku zdôraznila, že do podpory BIB vstupovala s dobrým úmyslom – ako spôsob, ako prispieť k rozvoju detskej kreativity, vzdelávania a umenia. Napriek tomu uznala, že situácia sa vyvinula inak, než očakávala, a preto sa rozhodla partnerstvo ukončiť.

Tento krok vyvolal rôznorodé reakcie. Časť verejnosti krok automobilky ocenila ako odvážny a etický, iní ho vnímajú ako dôkaz toho, že spoločenský tlak má reálny vplyv aj na veľké značky. Spoločným menovateľom však zostáva otázka, kde končí hranica medzi podporou kultúry a jej komercializáciou.

Mohlo by ťa zaujímať:

Po stopách Martiny Šimkovičovej: Navštívili sme výstavu, ktorá ju tak pohoršila. Toto sme v SNG našli

Diskusia, ktorá môže niečo zmeniť

Rozhodnutie Škody možno vnímať ako signál k širšej debate o tom, ako by mali firmy pristupovať ku kultúrnym projektom. Umenie a biznis môžu spolupracovať, no len vtedy, keď sú obe strany ochotné chrániť základné hodnoty – slobodu, transparentnosť a úctu k tvorcom.

Aj keď automobilka odchádza z projektu, jej krok otvoril dvere potrebnej diskusii o etike, spolupráci a spoločenskej zodpovednosti v kultúrnom prostredí.


Tagy:
REKLAMA
Henrieta Balázsová
Som spravodajská redaktorka EMEFKA a venujem sa aktuálnemu dianiu, spoločenským témam aj virálnym príbehom. Milujem dobrú kávu, knihy a svoje dve mačky.Okrem spravodajstva sa venujem aj umeleckým textom a fascinujú ma emócie, medziľudské vzťahy a veci, ktoré sa nedajú vygoogliť. Písanie pre mňa znamená spôsob, ako dávať svetu zmysel a sprostredkovať čitateľom obsah, ktorý ich zaujme a inšpiruje.
Najčítanejšie
Podobné