Z Bratislavy poletíš za pár eur. Wizz Air a Ryanair rozpútali cenovú bitku, Slováci sa môžu tešiť na lacné letenky

Uchmatni si svoju lacnú letenku.


Na Slovensku sa schyľuje k leteckej vojne, akú sme tu ešte nezažili. Po rokoch tichého útlmu sa bratislavské letisko znovu prebúdza, a rovno vo veľkom štýle. Cestujúci si môžu užívať lacné lety do desiatok destinácií po celej Európe, zatiaľ čo odborníci varujú, že tieto ceny tu dlho nevydržia.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Letecký svet rozvírila správa, že Wizz Air presúva svoju bázu z Viedne do Bratislavy. Krok, ktorý mnohí považovali za nemožný, sa stal realitou. Spoločnosť zároveň získala štátnu dotáciu päť miliónov eur na prevádzku linky Bratislava – Košice a sľubuje, že v hlavnom meste vytvorí novú základňu so štyrmi lietadlami. Pre Slovákov to znamená lacnejšie lety, viac destinácií a oživenie letiska, ktoré dlhé roky bojovalo o prežitie, píše denník Pravda.

Odborníci však pripomínajú, že za touto expanziou nie je len láska k Slovensku. Viedeň je pre nízkonákladové spoločnosti čoraz drahšia, a to najmä kvôli vysokým letiskovým poplatkom a nedostatku priestoru. „Presun súvisí predovšetkým s nedostatočnou kapacitou letiska Viedeň. Narastá počet letov a letisko sa sústreďuje na tradičné spoločnosti. Nízkonákladové si preto hľadajú nový prístav,” vysvetľuje dopravný analytik Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva.

Bratislava sa tak nečakane stala novým stredoeurópskym „low-cost hubom“. Okrem Wizz Air-u tu už pôsobí Ryanair a Pegasus, pričom tri spoločnosti spolu ponúknu až 58 destinácií, od európskych metropol po exotickejšie miesta ako Egypt, Izrael či Emiráty.

A tu sa začína bitka. Len čo Wizz Air oznámil svoje plány a spustil letenky za 19,99 €, Ryanair okamžite zareagoval. Spustil rovnaké linky a znížil ceny na 14,99 €. Travel bloger Martin Hanzel z Tour de Svet k tomu dodáva: „Ryanair toto urobil už viackrát. A viackrát aj vyhral. Bude dumpovať ceny, až kým konkurent neodíde. Potom ich zvýši.“

Pre cestujúcich ide o výhru, aspoň zatiaľ. Ak sa rozhodneš letieť do Ríma, Berlína či Tel Avivu, ceny sú momentálne historicky nízke. No odborníci upozorňujú, že ide o dočasný jav. Dumpingové ceny sú skvelým marketingom, ale dlhodobo neudržateľné. Náklady na palivo, dane či servis sú stále rovnaké a skôr či neskôr sa musia premietnuť do cien.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU
Konflikt v lietadle
Shutterstock

Ministerstvo cestovného ruchu vníma príchod Wizz Air-u ako príležitosť. „Vďaka nižším prevádzkovým nákladom môže letisko konkurovať Viedni, Budapešti či Prahe,“ uvádza rezort. Očakáva sa, že rozšírenie letov prinesie stovky pracovných miest a miliardy eur do cestovného ruchu.

Nie všetci sú však optimisti. Ondrej Matej pripomína, že efekt môže byť oveľa slabší, ako si vláda myslí. „Tieto lety budú využívať najmä Slováci na dovolenky alebo na cesty za prácou. Turistov zo zahraničia veľa nepríde, pretože Slovensko stratilo konkurencieschopnosť – dovolenka u nás je drahšia ako v okolitých krajinách,“ hovorí otvorene.

Tak či onak, pre Slovákov začína nové obdobie, ktoré môže trvať pár mesiacov, alebo zmeniť tvár slovenského cestovania na dlhé roky. A hoci sa môže zdať, že Wizz Air vyhral prvé kolo, v tejto hre má posledné slovo vždy pasažier, teda ten, kto klikne na „kúpiť letenku“.

Mohlo by ťa zaujímať:

18 prípadov, kedy ťa kreativita letísk dostane do kolien


Tagy:
REKLAMA
Redakcia
Redakcia EMEFKA je tím skúsených redaktorov, autorov a kreatívcov, ktorí denne prinášajú zábavný, inšpiratívny a aktuálny obsah zo sveta popkultúry, lifestyle a spoločenského diania. Naši autori dbajú na kvalitu, overovanie faktov a originalitu, aby čitateľom poskytli spoľahlivé a pútavé články, ktoré si získali tisíce fanúšikov po celom Slovensku.
Najčítanejšie
Podobné