Nové pravidlá obmedzujúce používanie mobilných telefónov na slovenských školách prinášajú po pol roku od zavedenia pozitívne zmeny v správaní žiakov. Učitelia aj vedenia škôl hlásia lepšiu komunikáciu medzi deťmi a zvýšenú koncentráciu počas vyučovania. Téme sa venoval portál Plus JEDEN DEŇ.
Od januára tohto roka platí novela školského zákona, ktorá zakazuje používanie mobilných zariadení žiakom 1. až 3. ročníka počas vyučovacích hodín. Starší žiaci môžu mobilné telefóny využívať len vo výnimočných prípadoch na vzdelávacie účely. Obmedzenia sa týkajú nielen mobilných telefónov, ale aj tabletov a smart hodiniek.
Minister školstva Tomáš Drucker k opatreniam uviedol: „Cieľom tejto regulácie bolo vytvoriť optimálne prostredie na učenie, zlepšiť sústredenie žiakov a študijné výsledky a zároveň riešiť výzvy, ktoré prináša digitalizácia.“
Rôzne prístupy, podobné výsledky
Školy po celom Slovensku zvolili rozličné spôsoby implementácie zákazu. Niektoré zaviedli úplný zákaz prinášania mobilov do školy, iné zabezpečili špeciálne skrinky na ich odkladanie a ďalšie vyžadujú, aby žiaci mali zariadenia vypnuté a odložené v taškách.
Riaditeľka Základnej školy s materskou školou Alexandra Vagača Margita Gajdošová vysvetlila, že u nich majú používanie mobilov upravené školským poriadkom: „Prvý stupeň má zakázané využívať vlastné komunikačné prostriedky. Starší môžu mať mobil odložený vo vlastnej skrinke alebo vypnutý v taške.“ Dodala, že žiaci nové pravidlá prevažne rešpektujú.
Zaujímavé riešenie zvolili v Základnej škole na ulici Obrancov mieru, kde zakúpili špeciálne skrine s priehradkami, kam si deti ráno pod dohľadom učiteľa odkladajú telefóny. Skrinky sú počas vyučovania zamknuté a pod kamerovým systémom. Riaditeľka Radoslava Búdová zdôraznila hlavný prínos: „Žiaci začali medzi sebou viac komunikovať, čo vnímame ako veľké pozitívum. Taktiež sú počas výučby viac koncentrovaní.“

Pozitívne dopady a výzvy do budúcnosti
Medzi hlavné pozitíva zákazu patrí minimalizácia rušivých vplyvov v triede, zníženie rizika kyberšikany a podpora zdravších sociálnych interakcií medzi žiakmi. Pedagogický zbor si všíma, že deti počas prestávok viac komunikujú tvárou v tvár a aktívnejšie sa pripravujú na hodiny.
Riaditeľ Základnej školy Júliusa Juraja Thurzu Bohuslav Ilavský však upozorňuje, že je ešte priskoro na komplexné hodnotenie. Hovorí: „Zákaz môže pomôcť zlepšiť atmosféru v škole, zároveň však môže vyvolať odpor u starších žiakov a sťažiť prístup k digitálnym zdrojom.“ Ako optimálne riešenie vidí kompromis, napríklad povolenie mobilov výlučne na vzdelávacie účely.
Nové pravidlá sú založené na medzinárodných analýzach, odporúčaniach UNESCO a vedeckých poznatkoch z oblasti psychológie a pedagogiky. Slovensko tak nasleduje trend viacerých európskych krajín ako Taliansko, Portugalsko, Španielsko či Francúzsko, kde podobné obmedzenia už fungujú.
V prípade porušenia pravidiel majú školy možnosť zariadenie žiakovi dočasne odobrať. Ministerstvo školstva však odporúča, aby zamestnanci školy zvážili, či je takýto postup primeraný vzhľadom na porušenie a prípadné špeciálne okolnosti, ktoré k nemu viedli.