Misie v nákupných centrách končia takmer v každom prípade fiaskom. Nie preto, že by sme nenašli, čo sme hľadali. Skôr sa deje presný opak – kúpime aj haraburdy, ktoré vôbec nepotrebujeme. Ideálne aj za peniaze, ktoré vlastne nemáme. Prečo je to tak?
1. Zľavové pútače
Veľké a červené – také sú pútače upozorňujúce na rôzne akcie či zľavy. Je ich vidno na tri kilometre a neexistuje zákazník, ktorý by si ich nevšimol. Koniec-koncov, je to predsa ich funkcia, ukoristiť našu pozornosť a vzbudiť v nás zvedavosť.
Červená farba má svoje psychologické opodstatnenie. Červená farba v nás vzbudzuje pocit, že musíme konať rýchlo. Urguje nás vstúpiť do obchodu a prehliadnuť si akciové produkty, lebo tam už zajtra byť nemusia. Je to farba, ktorá nášmu podvedomiu vždy signalizuje „pozor!“, a to je dôvodom, prečo sa pre predajcov stala jasnou voľbou.

2. Produkty podobné tým značkovým
Človek nemusí byť módny guru, aby spoznal, že ide o ikonický model určitej drahej značky. A rovnako nemusí byť módny guru, ani aby spoznal, že ide o napodobeninu. Stretnúť sa s nimi môžeme v takmer každom obchodnom centre a obchody sa tým rozhodne netaja. Práve naopak – využívajú túto stratégiu vo svoj prospech.
Nejde totiž o klasické fejky, ktoré dostať na Miletičke, a aj chromý orangutan už na prvý pohľad vie, že sa táto Guchi kabelka do týždňa rozpadne. Tieto sú trošku nenápadnejšie. A to je presne to, po čom spotrebitelia túžia – vyzerať ako slečny z magazínov za zlomkovú cenu.
3. Prezentovanie kompletného outfitu
Žiadna figurína na sebe nemá len tričko. Po prvé, vyzeralo by to dosť stupídne, a po druhé, bola by to z marketingového hľadiska premárnená príležitosť. Predajcovia vedia, že človek, ktorý kupuje tričko, v skutočnosti nekupuje tričko.
Kupuje príbeh, predstavu seba samého, ako sa v danom tričku producíruje po meste a lapá všetky pohľady naokolo. Tak prečo mu k tej predstave nepribaliť aj džínsy a tenisky? Takéto náročky nastajlované skupiny produktov sa predávajú omnoho lepšie, ako keby každý produkt len tak ležal na polici sám.

4. Pohotový personál
Na rovnakom princípe fungujú aj dobre mierené rady personálu. Slečna vidí, že si do kabínky ťaháte bundu, a následne vás dobrých päť minút pozoruje, ako sa na seba v zrkadle neviete vynadívať.
Tak schmatne najbližší náhrdelník a ide do boja. „Tá blúza vám náramne pristane. No viete, ako by na vás vyzerala ešte lepšie? Keby ste si k nej dali toto,“ do ruky vám vopchá bižu za cenu menšieho diamantu a už to ide.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane