Detstvo, to je čas hier, radosti a maškŕt. Každý z nás má nejaké obľúbené sladkosti, ktorých chuť mu pripomenie detské roky. Občas sa ale stane, že ak si v súčasnosti chceš kúpiť jednu z týchto sladkostí a zaspomínať si tak na detstvo, skončíš sklamaný – produkt sa už nevyrába.
Mnohé ikonické slovenské sladkosti sa aj napriek svojej všeobecnej známosti a obľúbenosti vytratili z obchodov. Dôvodov na to môže byť mnoho a nájdeme medzi nimi rast výrobných nákladov, reštrukturalizáciu firmy, reorientáciu výroby na iné produkty či neschopnosť čeliť konkurenčnému tlaku iných slovenských či zahraničných firiem.
Ustáť na otvorenom trhu je ťažký boj – slovenská firma čelí prakticky konkurencii z celého sveta. Práve výroba maškŕt je jednou z oblastí, kde sa našom trhu snažia presadiť stále noví hráči. Dobre je to viditeľné v súčasnosti, keď stále väčšiu popularitu na Slovensku získavajú sladkosti z USA alebo z východnej Ázie, ktoré ponúkajú zväčša špecializované predajne.
Toto je niekoľko známych slovenských sladkostí, ktoré sa vyrábali na prelome storočí a aj vďaka nim bolo detstvo krajšie.
Resanka
Croissanty Resanka boli skutočným fenoménom svojej doby. Boli chutné, mali sympatickú a ľahko zapamätateľnú maskotku a príležitostne k nim boli pribalené aj nálepky, ktoré potešili každé dieťa. Nemožno sa preto čudovať tomu, že boli obľúbenou desiatou nejedného školáka.

Resanka sa vyrábala v niekoľkých verziách – plnená nugátovým krémom s príchuťou vlašského orecha, čerešňovou marmeládou, marhuľovou, čučoriedkovou či kiwi marmeládou. V obchodoch sa popri croissantoch objavil aj Resanka krém a Resanka krém duo – akýsi slovenský pokus o Nutellu. Resanka bola produktom spoločnosti RESS sídliacej v Senici.
Džúsy Hello Minidrink Mobil
Na prelome tisícročí sa mobilné telefóny stávali bežnou záležitosťou aj na Slovensku, stále však išlo o niečo nové, nezvyčajné a nemohol si to dovoliť každý. Tento prvok vo svojom marketingu šikovne využila prievidzská firma Linea, keď predstavila Minidrink Mobil.

Výrobca džúsov Hello prišiel s malými, 250 ml tetrapakovými džúsmi, ktorých balenie pripomínalo mobilný telefón. Samozrejme, išlo o masívny „tlačítkáč“, aké sa vtedy vyrábali. Pre malé decká v tej dobe bola kombinácia chutného džúsu a vidiny vlastného mobilu niečím fantastickým, niečím, vďaka čomu si Minidrink Mobil toľko z nich obľúbilo. Tieto džúsiky boli dostupné s pomarančovou a s višňovou príchuťou.
Oblátky Klember
Dunajskostredskú značku Klember si väčšinou spájame s čajmi a kávou, istý čas však tento výrobca mal v ponuke aj plnené oblátky, ktoré sčasti pripomínali klasické Horalky. Na stránkach slovenských novín a časopisov sa často objavovali rôzne súťaže o výrobky Klember, tá najbombastickejšia prišla v roku 1999.
„Kresli a vyhraj s oblátkami Klember cestu na exotický ostrov“ – tieto slová uvádzali celú jednu stránku, ktorá bola vyhradená pre veľkolepú súťaž Klember. Deti mali na vyhradenú plochu nakresliť, ako si predstavujú svoju vysnívanú dovolenku na exotickom ostrove, nalepiť štyri logá Klember vystrihnuté z obalov oblátok, vyplniť svoje osobné údaje a následne stránku zaslať Klemberu do 30. júna 1999.

Ceny boli skutočne luxusné – tou hlavnou bola dovolenka pre štyri osoby na ostrove Lanzarote. Ostatní mohli vyhrať bicykel, fotoaparát, potápačský výstroj alebo niektorú z ďalších 1112 cien. Dnes logo Klember v obchodoch nevidieť, firma ale nezanikla. Akurát sa jej značka zmenila na Bercoff Klember.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane