Určite si už aj ty niekedy od automechanikov, inštruktorov v autoškole alebo automobilových odborníkov počul, že vždy po zaparkovaní auta je dobré zatiahnuť ručnú brzdu. Nechávať ho len na zaradenej rýchlosti alebo v režime P, pokiaľ máš automatickú prevodovku, mu môže zbytočne uškodiť.
Potom sa ale môžeš stretnúť aj s ľuďmi, ktorým sa stala jedna dosť veľká nepríjemnosť. Svoje auto počas chladného dňa niekde zaparkovali, zatiahli ručnú brzdu, a keď sa k nemu vrátili a odbrzdili ju, nešla povoliť. Zadné kolesá stáli a s autom sa nedalo pohnúť. A tak sa ti asi naskytá otázka – čo je počas chladných dní lepšie? Zaťahovať alebo nezaťahovať ručnú brzdu? Máme pre teba pár tipov.
Prečo ručná brzda primŕza?
Primrznutie ručnej brzdy najčastejšie hrozí vtedy, keď je vonku mokro a mrzne. Stačí, že je napríklad -1 °C. Samozrejme, čím nižšia teplota, tým je riziko zamrznutia ručnej brzdy vyššie. Keď počas dňa jazdíš, na celý mechanizmus bŕzd sa prirodzene dostáva voda z cesty. Po zaparkovaní auta táto voda zamŕza, kvôli čomu môže zablokovať niektoré mechanizmy. A keď odbrzdíš ručnú brzdu, nič sa nestane a kolesá auta ostanú naďalej zablokované.

Najcitlivejšie sú bubnové brzdy
Na zamŕzanie sú najviac náchylné bubnové zadné brzdy. Tie majú jednoduchý mechanizmus a väčšinou ovládanie obyčajným lankom, ktoré je vedené podvozkom auta. Cez rôzne škáry a medzierky sa do systému brzdy môže ľahko dostať voda, ktoré zamrzne a následne ručná brzda nepôjde odbrzdiť. Zamrznúť dokáže buď samotné lanko, alebo celý mechanizmus brzdy.
Naopak, na zamŕzanie sú najmenej náchylné klasické kotúčové brzdy. Moderné autá majú väčšinou elektronicky ovládané parkovacie brzdy a celý mechanizmus je navrhnutý tak, aby bolo riziko primrznutia minimálne. V podstate takmer všetky moderné autá si vždy po vypnutí motora a otvorení dverí automaticky zatiahnu elektronickú ručnú brzdu, či sa ti to páči, alebo nie. A s primŕzaním nemajú problém.
Na údržbe záleží
Hlavným dôvodom, prečo klasické bubnové brzdy majú tendenciu primŕzať, býva zanedbaná údržba. Keď si nenechávaš brzdový systém pravidelne skontrolovať v servise, je veľká šanca, že niektoré jeho súčasti sú už hrdzavé, prípadne tesnenia sú polorozpadnuté. A práve cez takéto poškodenia sa doň ľahko dostane voda, ktorá zamrzne.
Preto, keď chceš znížiť riziko problémov s brzdami počas chladných dní na minimum, nechaj si ich pravidelne skontrolovať v servise. A keď ti mechanik poradí, že treba vymeniť vedenie lanka, nejaké tesnenie alebo inú súčiastku, neodkladaj to a nechaj tento servis spraviť čo najskôr.
Ručnú brzdu je najlepšie zaťahovať vždy
V skutočnosti tak zo zamŕzania ručnej brzdy nemusíš mať veľké obavy. Vo všeobecnosti platí, že keď auto zaparkuješ v kopci, ručnú brzdu zaťahuj vždy, aj keď je vonku -30 °C. Pokiaľ auto necháš len so zaradenou rýchlosťou, hrozí, že sa samo rozbehne. A aj keď sa nerozbehne, na celú prevodovku a rozvodový mechanizmus motora vytváraš zbytočný tlak. Existuje veľa prípadov, keď vodič nechal auto v kopci len so zaradenou jednotkou, pri štarte mu potom preskočili rozvody na motore a čakala ho oprava za stovky eur. To nechceš.

To isté platí aj pre automatickú prevodovku. Keď necháš auto len v režime P, síce bude stáť na mieste, no na kolík v prevodovke bude vyvíjaná veľká záťaž. Z dlhodobého hľadiska sa tak skôr poškodí a budeš musieť riešiť drahý servis prevodovky.
A čo pri státí na rovine?
Pokiaľ zaparkuješ na rovine, teoreticky ručnú brzdu zaťahovať nemusíš. Keď necháš auto so zaradenou rýchlosťou alebo v režime P, bude stáť na mieste bez rizika rozbehnutia a na súčiastky nebude vyvíjaný žiaden veľký tlak. Existuje však riziko, že keď do tvojho auta niekto pri parkovaní ťukne, všetky sily bude znášať prevodovka alebo motor a môže dôjsť k poškodeniu. Preto je na verejných parkoviskách dobré zatiahnuť ručnú brzdu aj pri parkovaní na rovine.