Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Streda 19.3.2025
sk
Jozef
cz
Josef, Josefa
, Jozef

Zaťahovať alebo nezaťahovať počas chladných dní ručnú brzdu: Vyvraciame najväčší mýtus

Kedy ti môže zatiahnutie ručnej brzdy spôsobiť problémy?


Určite si už aj ty niekedy od automechanikov, inštruktorov v autoškole alebo automobilových odborníkov počul, že vždy po zaparkovaní auta je dobré zatiahnuť ručnú brzdu. Nechávať ho len na zaradenej rýchlosti alebo v režime P, pokiaľ máš automatickú prevodovku, mu môže zbytočne uškodiť

Potom sa ale môžeš stretnúť aj s ľuďmi, ktorým sa stala jedna dosť veľká nepríjemnosť. Svoje auto počas chladného dňa niekde zaparkovali, zatiahli ručnú brzdu, a keď sa k nemu vrátili a odbrzdili ju, nešla povoliť. Zadné kolesá stáli a s autom sa nedalo pohnúť. A tak sa ti asi naskytá otázka – čo je počas chladných dní lepšie? Zaťahovať alebo nezaťahovať ručnú brzdu? Máme pre teba pár tipov. 

Prečo ručná brzda primŕza? 

Primrznutie ručnej brzdy najčastejšie hrozí vtedy, keď je vonku mokro a mrzne. Stačí, že je napríklad -1 °C. Samozrejme, čím nižšia teplota, tým je riziko zamrznutia ručnej brzdy vyššie. Keď počas dňa jazdíš, na celý mechanizmus bŕzd sa prirodzene dostáva voda z cesty. Po zaparkovaní auta táto voda zamŕza, kvôli čomu môže zablokovať niektoré mechanizmy. A keď odbrzdíš ručnú brzdu, nič sa nestane a kolesá auta ostanú naďalej zablokované

ručná brzda zamrznutie
Freepik

Najcitlivejšie sú bubnové brzdy

Na zamŕzanie sú najviac náchylné bubnové zadné brzdy. Tie majú jednoduchý mechanizmus a väčšinou ovládanie obyčajným lankom, ktoré je vedené podvozkom auta. Cez rôzne škáry a medzierky sa do systému brzdy môže ľahko dostať voda, ktoré zamrzne a následne ručná brzda nepôjde odbrzdiť. Zamrznúť dokáže buď samotné lanko, alebo celý mechanizmus brzdy.

Naopak, na zamŕzanie sú najmenej náchylné klasické kotúčové brzdy. Moderné autá majú väčšinou elektronicky ovládané parkovacie brzdy a celý mechanizmus je navrhnutý tak, aby bolo riziko primrznutia minimálne. V podstate takmer všetky moderné autá si vždy po vypnutí motora a otvorení dverí automaticky zatiahnu elektronickú ručnú brzdu, či sa ti to páči, alebo nie. A s primŕzaním nemajú problém. 

Na údržbe záleží

Hlavným dôvodom, prečo klasické bubnové brzdy majú tendenciu primŕzať, býva zanedbaná údržba. Keď si nenechávaš brzdový systém pravidelne skontrolovať v servise, je veľká šanca, že niektoré jeho súčasti sú už hrdzavé, prípadne tesnenia sú polorozpadnuté. A práve cez takéto poškodenia sa doň ľahko dostane voda, ktorá zamrzne

Preto, keď chceš znížiť riziko problémov s brzdami počas chladných dní na minimum, nechaj si ich pravidelne skontrolovať v servise. A keď ti mechanik poradí, že treba vymeniť vedenie lanka, nejaké tesnenie alebo inú súčiastku, neodkladaj to a nechaj tento servis spraviť čo najskôr

Ručnú brzdu je najlepšie zaťahovať vždy 

V skutočnosti tak zo zamŕzania ručnej brzdy nemusíš mať veľké obavy. Vo všeobecnosti platí, že keď auto zaparkuješ v kopci, ručnú brzdu zaťahuj vždy, aj keď je vonku -30 °C. Pokiaľ auto necháš len so zaradenou rýchlosťou, hrozí, že sa samo rozbehne. A aj keď sa nerozbehne, na celú prevodovku a rozvodový mechanizmus motora vytváraš zbytočný tlak. Existuje veľa prípadov, keď vodič nechal auto v kopci len so zaradenou jednotkou, pri štarte mu potom preskočili rozvody na motore a čakala ho oprava za stovky eur. To nechceš. 

ručná brzda zamrznutie
Freepik

To isté platí aj pre automatickú prevodovku. Keď necháš auto len v režime P, síce bude stáť na mieste, no na kolík v prevodovke bude vyvíjaná veľká záťaž. Z dlhodobého hľadiska sa tak skôr poškodí a budeš musieť riešiť drahý servis prevodovky. 

A čo pri státí na rovine? 

Pokiaľ zaparkuješ na rovine, teoreticky ručnú brzdu zaťahovať nemusíš. Keď necháš auto so zaradenou rýchlosťou alebo v režime P, bude stáť na mieste bez rizika rozbehnutia a na súčiastky nebude vyvíjaný žiaden veľký tlak. Existuje však riziko, že keď do tvojho auta niekto pri parkovaní ťukne, všetky sily bude znášať prevodovka alebo motor a môže dôjsť k poškodeniu. Preto je na verejných parkoviskách dobré zatiahnuť ručnú brzdu aj pri parkovaní na rovine. 

Odporúčame prečítať:

Tieto reštaurácie zo šou Na nože už neexistujú. Ani návšteva šéfkuchára Nováka ich nezachránila


Tagy:

Dominik Parajka
Už viac ako 8 rokov sa venujem obsahovému marketingu, pričom mojou srdcovkou sú autá, o ktorých často píšem a natáčam videá. Rád ale vytváram obsah aj k iným témam, hlavne investovaniu, realitám, financiám, technike a elektronike.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.