Zaujímavé fakty o behu. Pôsobí na teba podobne ako meditácia, no kedysi bol formou trestu pre väzňov

Nemá pozitívne účinky iba na tvoje telo, ale i na myseľ.

Zdroj: © Shutterstock

Pre niekoho relax a duševný odpočinok, pre iného zbytočná námaha. Beh je športom, ktorý môžeš praktizovať vždy a všade, nestojí ťa ani euro a spáliš pri ňom množstvo kalórií. A aj preto si možno získal toľko nadšencov. V tomto článku sme sa rozhodli dať dokopy 12 zaujímavých faktov o behaní, o ktorých si predtým možno ani len netušil.

1) Ženské prsia sa pri behu pohybujú stále rovnako rýchlo, nezávisle od tempa behu. Výskumy zistili, že je jedno, či žena behá rýchlosťou 10 km za hodinu alebo 14, jej prsia sa pri vyššej rýchlosti aj tak nehýbu rýchlejšie.

2) Bežci kedysi zvykli piť šampanské, aby podali lepší bežecký výkon. Vo viktoriánskych časoch ľudia verili, že alkohol zvyšuje výkon, no my dnes vieme, že alkohol dehydruje organizmus a určite sa neodporúča piť pred nejakou športovou aktivitou.

Shutterstock

3) Bežecký pás kedysi využívali anglické väzenia ako formu nástroja na trestanie. Tí, ktorí nie sú práve veľkými milovníkmi pohybu, to určite dobre chápu…

4) Vďaka tomu, že srdcia mužov sú o tretinu väčšie ako tie ženské, dokážu muži bežať dlhšie a pritom vynaložia menej energie ako príslušníčky nežnejšieho pohlavia.

5) Beh, čo i len polhodinový, má výrazný vplyv na kvalitu spánku, náladu a koncentráciu. A pravidelný beh skutočne môže pomôcť prekonať nespavosť, s ktorou dnes bojuje množstvo ľudí.

Shutterstock

6) Maratón sa behá aj na púšti, na severnom póle alebo okolo vrchu Mount Everest. Medzi jedny z najpopulárnejších a najnáročnejších pretekov na svete patrí saharský Marathon Des Sables, ktorý je dlhý 250 kilometrov.

7) Bežci sa dožívajú priemerne dlhšieho veku ako tí, čo nebehajú. Jedna štúdia, ktorá sa zamerala na viac ako 50 000 bežcov vo veku od 18 do 100 rokov, zistila, že len 5 – 10 minútový každodenný beh, a to aj pri pomalom tempe, bol spojený so zníženým rizikom srdcových chorôb.

Ďalšia štúdia sa zamerala na bežcov vo veku nad 50 rokov. Zistilo sa, že ľudia, ktorí bežali v strednom a staršom veku, mali neskôr menej zdravotných problémov a skutočne žili dlhšie ako ich rovesníci, ktorí sa behu nevenovali.

Shutterstock

8) Ak ti robí problém klasický beh, mal by si vedieť o tom, že existuje aj beh pospiatky a má aj svojho rekordmana zapísaného v Guinnessovej knihe rekordov. Achim Aretz je držiteľom svetového rekordu za beh polmaratónu dozadu.

9) Hudba je pri behu veľkým pomocníkom. Môže ťa nakopnúť, a tak zvýšiť tvoj bežecký výkon až o 15 % .

10) Beh vyvoláva podobné účinky ako meditácia. Pomôže ti totiž nadobudnúť rovnaký stav mysle. Môžeš sa pri ňom sústrediť na svoj dych a zmysly či dosiahnuť duševnú jasnosť, sebavedomie a pokoj mysle rovnako ako po meditácii.

Shutterstock

11) Dvanásť z dvadsiatich najlepších svetových bežcov pochádza z kmeňa Kalenjin v severozápadnej Keni.

12) Beh pôsobí priaznivo i na tvoju tvorivosť. Zistilo sa, že pri behu všetky mozgové procesy, vedomé i nevedomé, idú do úzadia, a tak sa myseľ dostáva do kreatívneho stavu. Aeróbna povaha behu okysličuje mozog, čo zlepšuje kognitívne schopnosti a aj vďaka tomu si po športovej aktivite kreatívnejší.

Shutterstock
Reagujte!
Grr Grr
0
Grr
Fuuj Fuuj
1
Fuuj
Fňuk Fňuk
1
Fňuk
Jeej Jeej
10
Jeej
Uups Uups
0
Uups
Haha Haha
1
Haha
Woow Woow
21
Woow

Komentuj post a napíš, čo si o tom myslíš!

⬇️

Pridaj komentár

Pre odoslanie komentáru sa musíte prihlásiť. Ak ešte nemáte účet zaregistrujte sa.

Mrkni aj tento článok:
Fitko, bazén aj záhradka. Na predaj je bunker, ktorý ti poskytne všetko na prežitie apokalypsy

Prihlásiť sa

Nemáte účet?
Zaregistrovať sa

reset password

Späť na
Prihlásiť sa

Zaregistrovať sa

Prosím registrujte sa na emefka.sk

Späť na
Prihlásenie
Choose A Format
Personality quiz
Trivia quiz
Dotazník
Príbeh
Zoznam
Meme
Video
Audio
Image

SLEDUJ EMEFKA

NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH

SLEDUJ NA INSTAGRAME