Pre vášnivých cestovateľov sú lietadlá ako ich druhý domov. Aj napriek tomu však určite netušia o všetkom, čo tieto kovové vtáky skrývajú. Preto sme pre vás pripravili tento článok s odpoveďami na otázky, o ktorých ste ani nevedeli, že si ich vlastne chcete položiť.
Prečo sú okná lietadiel okrúhle?
Spoločnosť De Havilland predstavila začiatkom päťdesiatych rokov minulého storočia svoju Kométu. Bolo to prvé lietadlo určené na komerčnú prepravu osôb, no, bohužiaľ, ho nepostretol práve najšťastnejší osud. Po roku sa počas letu rozletelo na márne kúsky a v priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov dopadli rovnako ďalšie dve lietadlá.
Príčinou boli práve okná. Na prvom modeli tohto lietadla boli hranaté, čo akosi nekorešpondovalo s okolitým tlakom. Ten sa hromadil v rohoch okien a po vzlete narobil poriadnu šarapatu. Na základe tohto zistenia sú dnešné lietadlá obdarené okrúhlymi oknami a lety sú teda omnoho bezpečnejšie.
Prečo majú lietadlá zahnuté krídla?
Aj v tomto prípade je hlavným činiteľom tlak – nad krídlom je nižší ako pod ním. V minulosti mali lietadlá krídla rovné a táto skutočnosť spôsobila množstvo nepríjemností, medzi nimi aj často sa opakujúce turbulencie.
Múdre hlavy sa teda spojili dohromady a napadlo im, že by asi nebolo celkom od veci krídla zahnúť. A mali pravdu. Toto rozhodnutie redukuje počet turbulencií, predlžuje životnosť lietadla, a ako bonus, šetrí palivo.
Prečo má každé lietadlo inak tvarovaný predok?
Ak porovnáte vonkajší vizuál klasického lietadla na prepravu osôb a toho vojenského, nepochybne si všimnete určité rozdiely. Medzi tie hlavné patrí tvar prednej časti lietadla. Ak ide o vojenské lietadlo, predok je špicatý a pripomína vtáčí zobák, zatiaľ čo pri bežnom lietadle je zaoblený.
Pravdou je, že ostrý „nos“ dovoľuje lietadlám letieť rýchlejšie, no nie je veľmi praktický. Bráni pilotovi vo výhľade a asi je zbytočné objasňovať, prečo treba dobre vidieť, keď pilotujete lietadlo. V šesťdesiatych rokoch sa podarilo ruským inžinierom zostrojiť kompromis medzi rýchlosťou a dobrou viditeľnosťou – lietadlo s vysúvacím predkom.
Prečo sú lietadlá zväčša biele?
Väčšina týchto lietajúcich dopravných prostriedkov je bielej farby a existuje na to hneď niekoľko dôvodov. Po prvé, biela farba nepriťahuje slnko tak, ako napríklad čierna, a to je z ekonomického hľadiska pre letecké spoločnosti skvelá vec. Po druhé, náter tejto farby je prevenciou proti zrážke s vtáctvom.
Majitelia bielych áut nám určite dajú za pravdu, keď spomeniem, že táto farba odhalí naozaj všetko. Každý drobný škrabanček pôsobí na bielej karosérii ako päsť na oko a rovnako to funguje aj s lietadlami. Vďaka tejto farbe je jednoduchšie odhaliť prípadné poškodenia a následne ich opraviť. A čerešnička na torte? Biela farba je lacnejšia ako tie ostatné.
Prečo sú dvere pre pasažierov na ľavej strane?
Neplatí to pre všetky lietadlá, ale pre prevažnú väčšinu určite. Dvere pre pasažierov sú situované na ľavej strane. Teórií, prečo je tomu tak, je hneď niekoľko. Prvá hovorí, že pravá strana je určená na batožinu a pre pasažierov nie je bezpečná.
Podľa ďalšej je to tradícia založená na histórii, keďže aj rampy na lodiach boli vždy na ľavej strane. Mimo toho, kapitán sedí na ľavej strane, takže je dosť možné, že mu táto skutočnosť pomáha lepšie zaparkovať.
Prečo majú niektoré lietadlá zvláštny tvar?
Niektoré lietadlá svojím tvarom pripomínajú trojuholník. Ide o takzvané tajné lietadlá a ich tvar je inšpirovaný vtákmi. Keď dravé vtáky číhajú na svoju korisť, dajú sa do polohy, vďaka ktorej sú na oblohe menej viditeľné. A to je presne to, o čo pri lietadlách tohto typu ide – chcú byť neviditeľné. Vďaka tomuto tvaru je pre radary ťažšie spozorovať ich.
Prečo interiér lietadla vyzerá priestrannejšie, než v skutočnosti je?
Dizajnéri týchto obrovských strojov majú v rukáve hneď niekoľko trikov na vizuálne zväčšenie interiéru. Steny majú zvláštne zakrivenie, aby správne odrážali svetlo a pôsobili vzdialene.
Osvetlenie medzi stropom a úložným priestorom nad hlavami pasažierov priestor zase opticky zvyšuje. Za tieto opatrenia by mali byť vďační najmä ľudia trpiaci klaustrofóbiou – strachom z uzavretých priestorov.
Prečo piloti nenosia bradu?
Väčšina leteckých spoločností vyžaduje od zamestnancov nulové ochlpenie, čo sa tváre týka. Dôvod je prostý. Fúzy či brada môžu v prípade núdze brániť správnemu nasadeniu kyslíkovej masky. Pilot si niečo také z pochopiteľných dôvodov nemôže dovoliť, keďže sa od neho očakáva, že zachráni desiatky životov na palube.
BONUS: Miesta na státie
V každom dopravnom prostriedku je možnosť počas jazdy stáť. Okrem auta a lietadla. Za chvíľu by však malo byť minimálne v lietadlách možné aj to. Na výstave leteckých interiérov uzreli svetlo sveta prvé miesta na státie, čo sa lietadiel týka. Budú dostupné na letoch, ktorých dĺžka nepresiahne dve hodiny a budú podstatne lacnejšie ako tie klasické.