Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Piatok 29.3.2024
sk
Miroslav
cz
Taťána, Táňa
, Tatiana

Železničnej spoločnosti Slovensko chýba v kľúčových profesiách necelých dvesto zamestnancov, hlavne rušňovodičov

Približne 90 rušňovodičov musí každoročne nahradiť pre odchod do dôchodku alebo z iných dôvodov.


Veľkou výzvou pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) v roku 2022 bolo akútne riešenie nedostatku zamestnancov v kľúčových profesiách, najmä na pozícii rušňovodič. Do naplnenia optimálneho stavu jej chýba necelých dvesto pracovníkov v deviatich rozhodujúcich činnostiach, z toho 66 rušňovodičov a pätnásť rušňovodičov-kandidátov v príprave.

Podľa národného vlakového osobného dopravcu situáciu do istej miery vyriešilo preklasifikovanie a zintenzívnenie kurzov rušňovodičov, prvé výsledky vzhľadom na ich trvanie to má priniesť začiatkom budúceho roku. Nová kolektívna zmluva umožňuje vyššiu efektivitu výkonov zamestnancov, pracovný čas rušňovodiča už nezahŕňa prestávku na jedlo a odpočinok.

„V priebehu roka 2022 ukončilo vzdelávanie a bolo certifikovaných 110 rušňovodičov-kandidátov. Certifikovaní rušňovodiči sú nasadzovaní na trate podľa prevádzkovej potreby v závislosti na ich odbornú spôsobilosť – dosiahnutú kvalifikáciu,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč. „Aktuálne máme spustené tri kurzy s počtom 49 rušňovodičov-kandidátov a jeden prípravný program s počtom 10 rušňovodičov-kandidátov, pričom v roku 2023 máme plánovaných päť nových kurzov a zároveň pokračovanie (dokončenie) kurzov z roku 2022,“ priblížil.

TASR

ZSSK mala ku koncu novembra celkovo 5 635 zamestnancov, z toho 1 253 rušňovodičov, tých od začiatku roka pribudlo 46. Počet vlakvedúcich klesol na 1 059 a osobných pokladníkov zhruba na sedemsto. Chýbajú aj elektromechanici a mechanici, vozmajstri, zámočníci dráhových vozidiel či vedúci posunu. „K výraznému zníženiu chronického nedostatku rušňovodičov pomohol aj nový grafikon vlakovej dopravy. Je to predovšetkým zabezpečením efektívnejších obehov, ako aj prerozdelením výkonov zamestnancov z iných regiónov. Oproti minulému stavu išlo o pokles nedostatku na približne polovicu,“ vysvetlil Kováč. Tento nedostatok v zásade vedia vykryť po väčšinu času medzi mnohými kolegami obľúbenými nadčasmi, no aj tie majú svoje limity.

Pozícia ZSSK na železničnom trhu práce je špeciálne na západnom Slovensku ovplyvnená koncentráciou súkromných železničných dopravcov, ktorí podľa národného dopravcu často ponúkajú prácu jeho mladým rušňovodičom hneď, ako opustia kurz. „K tomu sme blízko hraníc s Českom, kam tiež naši rušňovodiči odchádzajú k súkromným dopravcom. ZSSK už veľa rokov aktívne situáciu rieši, v posledných mesiacoch napríklad zintenzívnením kurzov rušňovodičov či kontinuálnym zvyšovaním miezd a iných benefitov,“ dodal Kováč. Približne 90 rušňovodičov musí každoročne nahradiť pre odchod do dôchodku alebo z iných dôvodov, napríklad stratu zdravotnej spôsobilosti či dobrovoľný odchod.


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.