Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Pondelok 23.12.2024
sk
Nadežda
, Naďa
cz
Vlasta

Počas rokov sa stalo cestovanie jedným z najväčších ekonomických sektorov, ktorý vytvára okolo 10% svetového hrubého domáceho produktu. Turisti sa stali pre mnohých podnikateľov prominentným zdrojom príjmov. Cestovanie sa navyše stalo takým populárnym, že niektorým dovolenkovým destináciám, napríklad Benátkam alebo Dubrovníku, začal robiť nadmerný cestovný ruch problémy.

Niet divu, že teraz, keď je cestovanie z jednej strany planéty na druhú ľahšie ako kedykoľvek predtým, ľudia cestujú omnoho častejšie. Portál Picodi uvádza, že podľa predpovede Organizácie svetového turizmu, medzinárodné prílety turistov dosiahnu v roku 2030 až 1.8 miliardy. A kým je Európa stále top turistickou destináciou, Pacifický región Ázie rastie počas rokov najrýchlejšie.

Aký vplyv majú tieto trendy na Slovákov? Tím analytikov z Picodi sa rozhodol zistiť viac o zvykoch a preferenciách turistov zo Slovenska. Čítajte ďalej a zistite, ako často a s kým Slováci cestujú, koľko peňazí na dovolenkách minú, kam chodia najradšej a aký je ich prístup k celkovej organizácii.

Najlepšie destinácie

picodi.com (https://www.picodi.com/sk/nakup-hlavou/cas-na-oddych)

Podľa výsledkov ankety väčšia časť Slovákov preferuje ísť na dovolenku do zahraničia, ako stráviť ju vo svojej domovine. 43% Slovákov potvrdilo, že radšej strávia dovolenku na Slovensku, kým 57% sa rozhodlo pre dovolenku za hranicami. Medzi tými, ktorí si vybrali cestovať za hranice, sú najobľúbenejšie krajiny Česko, Rakúsko, Chorvátsko, Španielsko a Taliansko.

Raz za uhorský rok

picodi.com (https://www.picodi.com/sk/nakup-hlavou/cas-na-oddych)

Kedy chodia Slováci na dovolenky? Prechodná sezóna naberá na popularite, keďže umožňuje turistom navštíviť atrakcie v prijateľnom počasí a za lepšie ceny. Nárast v obľube bol zaznamenaný aj medzi Slovákmi – 36% respondentov potvrdilo, že cestujú počas nej. 43% si vybralo cestovať cez sezónu a 21% mimo sezóny, ktorá je cenovo veľmi prijateľná.

Ostáva otázka, koľko peňazí minú Slováci počas dovolenky? Podľa odpovedí z ankety plánuje priemerný Slovák minúť 501€. Avšak, 11% Slovákov potvrdilo, že na dovolenke nechcú šetriť – ostatní majú šikovné triky, ako dovolenkovať lacnejšie. Medzi ne patrilo napríklad objednávanie ubytovania vopred (64%) alebo kupovanie leteniek vopred (30%).

Vyzerá to tak, že Slováci preferujú dlhšie dovolenky, keďže až 64% potvrdilo, že ich dovolenka bude trvať okolo týždňa. 11% respondentov sa chystá na dvojtýždňovú dovolenku a 23% plánuje ísť na dovolenku, ktorá bude kratšia ako jeden týždeň. Ostatné 2% plánujú dlhú dovolenku, ktorá bude trvať viac ako dva týždne.

Na druhej strane, 46% Slovákov odpovedalo, že chodia na dovolenku raz do roka a 25% dvakrát do roka. Viac ako dvakrát do roka chodí na dovolenku 16% Slovákov a iba 13% Slovákov má možnosť ísť na dovolenku menej ako raz do roka. A s kým trávia Slováci svoju dovolenku? Najviac odpovedí bolo s rodinou (až 54%) a s partnerom (27%). 14% chodí na dovolenku s kamarátmi a 5% osamote.

Všetko podľa seba

picodi.com (https://www.picodi.com/sk/nakup-hlavou/cas-na-oddych)

Teraz už vieme, kedy a kde Slováci cestujú, avšak, ako organizujú svoje dovolenky? Až 67% Slovákov preferuje organizovať si dovolenku podľa seba a iba 33% to prenechá na cestovné agentúry.

Hlavným benefitom organizovania dovolenky na vlastnú päsť je schopnosť prispôsobiť všetko svojim predstavám (71%) a nižšia cena (21%). Tí, ktorí cestujú s cestovnými agentúrami, potvrdili, že je to pre nich pohodlnejšie (78%) a že s tým nestratia toľko času (16%).

Preskúmajte nepoznané

picodi.com (https://www.picodi.com/sk/nakup-hlavou/cas-na-oddych)

Opýtali sme sa Slovákov, či radšej chodia na nové miesta alebo preferujú obľúbené miesta, kde už predtým boli. Výsledky ukazujú, že Slováci najradšej objavujú nové miesta (80%) a iba jedna pätina respondentov (20%) si vybrala ísť na miesto, ktoré už pozná.

Keď prichádza k organizovaniu dovolenky, sú tu rozdiely medzi mužmi a ženami? Zistili sme, že muži sú viac spontánni pri organizácii. Najviac ľudí však cestovanie vopred dôkladne plánuje – 56% mužov a 79% žien.

Opaľovanie sa na úchvatných tropických plážach, blúdenie starými uličkami Paríža alebo surfovanie na vlnách v Austrálii? Keď sme sa opýtali na najobľúbenejší spôsob trávenia dovolenky, väčšina Slovákov si vybrala oddychovanie na pláži (47%). Ostatní si radšej pozrú pamiatky (32%) alebo trávia čas rôznymi aktivitami (21%).

Pri dovolenke existujú rôzne alternatívy, hlavne čo sa týka jedla a dopravy. Medzi opýtanými Slovákmi až 43% cestuje verejnou dopravou, 36% si vypožičia automobil a 19% jazdí taxíkom. Pri jedle – 44% vyskúša tamojšiu kuchyňu, 25% hľadá miesta s jedlami, ktoré poznajú, 18% sa naje v hoteli a 13% si so sebou zoberie vlastné jedlo.

Teoreticky je dovolenka oddychom od práce, avšak niekedy je ťažké dať si pauzu od prichádzajúcich hovorov alebo emailov. Zistili sme, že až 43% Slovákov rieši svoju prácu aj počas svojej dovolenky.

Okolo sveta

Opýtali sme sa cestovateľov z 39 krajín, koľko minú na svoju dovolenku. Na základe odpovedí sme zostavili rebríček, ktorý ukáže, kto míňa najviac.

Priemerný Slovák minie na osobu 501€, takže Slovensko sa nachádza niekde na území zlatého stredu. Austrálčania míňajú na dovolenku najviac – až 1350€ a za nimi sa umiestnili Fíni a obyvatelia Hong Kongu. Najmenej míňajú Pakistánci (170€).

picodi.com (https://www.picodi.com/sk/nakup-hlavou/cas-na-oddych)

Zdroj: picodi.com


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.