Stanovisko ZSSK
K našim otázkam sa vyjadril hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Ako tvrdí, Železničná spoločnosť Slovensko ako národný dopravca realizuje železničnú dopravnú obsluhu len na základe objednávky Ministerstva dopravy Slovenskej republiky (MD SR), ktoré stanovuje rozsah dopravných výkonov vo verejnom záujme na jednotlivých tratiach. To znamená, že tentokrát je nielen objednávateľom, ale aj tvorcom grafikonu vlakovej dopravy (GVD) MD SR, zatiaľ čo ZSSK ho „len“ prevádza do praxe.
Ministerstvo po intenzívnej diskusii prijalo časť ich pripomienok k novému grafikonu, ktoré potvrdili prvé týždne praxe. Rok 2023 bude z pohľadu najazdených kilometrov za posledné roky rekordný. ZSSK totiž plánuje odjazdiť viac ako 38 miliónov kilometrov a vypraviť takmer 632-tisíc vlakov. Viac vlakov bude jazdiť najmä na severnej trase Ex 6xx medzi metropolou východu a Bratislavou, v okolí hlavného mesta Bratislava a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov.
„Nový grafikon je náročný a my robíme všetko preto, aby sme ho ‚odjazdili‘ čo najlepšie. Je to veľká zmena, ktorú objednávateľ bude musieť spolu s dopravcom doladiť a vziať do úvahy realitu slovenských železníc, aj pokiaľ ide o problematickú infraštruktúru, aj pokiaľ hovoríme o veku a kvalite nášho vozového parku,“ uvádza Tomáš Kováč.
Čo sa podľa ZSSK zmenilo v novom cestovnom poriadku k lepšiemu:
- z Košíc, Galanty aj Prievidze prídete tento rok vlakom do Bratislavy podstatne rýchlejšie ako v roku 2022,
- rekordne narástol počet spojov aj prejazdených kilometrov,
- zvýšil sa počet prímestských vlakov.
„Samozrejme, ako vo všetkých sférach života, kritika je vždy hlasnejšia ako chvála a taký cestovný poriadok, ktorý by vyhovoval úplne každému, ešte nikto nevymyslel,“ uvádza hovorca. „Preto sa pri navrhovaní dopravných riešení i debatách o grafikone s jeho tvorcami vždy držíme pevných čísel, ktoré reprezentujú jednotlivé toky cestujúcich a finančné a prevádzkové potreby na ich zabezpečenie,“ dodal.