Na Slovensku končí jedna značka za druhou. Slovenský predajca, ktorý patrí medzi najznámejšie domáce značky, sa po viac ako 35 rokoch na trhu ocitol v najťažšej a najkritickejšej situácii svojej existencie. Web Forbes informoval, že firma počas leta požiadala súd o reštrukturalizáciu a ten jej následne povolil odpísanie dlhov.
Podľa dostupných údajov má spoločnosť až 56 veriteľov. Najvyšší záväzok smeruje voči VÚB banke, ktorá eviduje pohľadávku približne 1,1 milióna eur. Nasleduje Tatrabanka s pohľadávkou takmer 330-tisíc eur a Finančné riaditeľstvo, ktorému firma dlhuje okolo 150-tisíc eur. Finančné problémy neobišli ani obchodných partnerov a dodávateľov.
Medzi dotknutými dodávateľmi sú veľké značky ako Beko Slovakia, Electrolux či Miele, ktorým firma neuhradila faktúry za dodané spotrebiče. Svoje peniaze od nej zatiaľ nevideli ani mesto Piešťany či viacerí bývalí zamestnanci, ktorí sa tiež ocitli na zozname veriteľov. Rozsah záväzkov tak presahuje len bankové pohľadávky a ukazuje na celkovú nestabilitu prevádzky.
Finančné ťažkosti sa začali viditeľne prejavovať už na jar tohto roka, keď spoločnosť Domoss Technika pristúpila k zatváraniu predajní. Najskôr to bola pobočka v Bratislave na Galvaniho ulici, následne Domoss zatvoril aj štúdiá v Trnave a Piešťanoch. Tento krok mal byť prvým signálom hlbších reštrukturalizačných opatrení.
Domoss Technika prepúšťa
Koncom roka 2024 pracovalo vo firme ešte približne 100 zamestnancov. Vo výročnej správe však vedenie naznačilo výrazné škrty. Plán na rok 2025 rátal so znížením počtu pracovníkov o približne 30 percent, pričom dlhodobý cieľ mal predstavovať redukciu až o 50 až 60 percent. Ak sa tieto plány naplnia, v Domosse by mohlo do konca roka zostať len okolo 40 ľudí.
Reštrukturalizácia však nemá byť len o škrtaní pracovných miest, ale aj o zmene podnikovej stratégie. Domoss plánuje obmedziť neefektívne činnosti, zamerať sa na maržovo zaujímavé značky a produkty, radikálne obmedziť množstvo zásob a nakupovať iba najpredávanejší sortiment. Spoločnosť zároveň pracuje na interných úsporách, ktoré by mali stabilizovať jej finančné fungovanie.
Napriek turbulentným mesiacom Domoss zatiaľ neukončil svoje pôsobenie. Naďalej prevádzkuje obchodné centrum v Piešťanoch a funguje aj jeho e-shop, ktorý má byť jedným z pilierov budúcej stratégie. Firma sa tak snaží udržať si aspoň časť zákazníckej základne a reputáciu, ktorú si budovala dlhé roky.
Predseda predstavenstva Miroslav Hrdina uviedol, že spoločnosť robí všetky kroky tak, aby mohla aj počas reštrukturalizácie poskytovať “kvalitné produkty, služby a stabilné zázemie”. Podľa jeho slov nejde o koniec firmy, ale o nevyhnutný proces ozdravovania, ktorý má Domossu umožniť prežiť na mimoriadne konkurenčnom trhu.
Budúcnosť Domoss Techniky tak zostáva otvorená. Reštrukturalizácia môže byť pre firmu poslednou šancou, ako zvrátiť dlhoročné problémy a prispôsobiť sa novým podmienkam na trhu s elektronikou. Či sa jej to podarí, ukážu najbližšie mesiace, počas ktorých bude spoločnosť prechádzať zásadnou transformáciou.






















