Mnoho slovenských celebrít, väčšinou influencerov, si založilo vlastnú značku alebo vlastnia podnik ako kaviareň či reštaurácia. Možno idú po vzore amerických hviezd, kde má nejedna speváčka či herečka vlastnú módnu alebo beauty značku.
Nie je na tom nič zlé, využili len priazeň a vplyv, ktorý už majú a tak sa im určite podniká ľahšie ako niekomu, kto je na trhu neznámy. Nový biznis si založili nedávno aj slovenský spevák Robo Papp s manželkou Veronikou, týka sa predaja kávy a funguje ako e-shop. Ako však píše portál aktuality.sk, ich podnikanie vyvoláva mnoho otázok.
Portál oslovil odborníčku, ktorá označila ich podnikanie za typický príklad nezákonného obchádzania daňovej povinnosti. Dvojica si už v roku 2019 otvorila vlastný podnik, vysnívanú kaviareň. Bohužiaľ, prišla pandémia, ktorá položila na kolená mnohých podnikateľov, aj Pappovcov.
Požiadali o finančnú pomoc verejnosť
Hoci ich pôvodné plány v kaviarenskom biznise nevyšli podľa predstáv, manželia sa svojho sna nevzdali. V októbri minulého roka sa rozhodli požiadať verejnosť o podporu prostredníctvom crowdfundingovej kampane na platforme Donio. Ich cieľom bolo vyzbierať takmer dvetisíc eur na rozbehnutie nového projektu s názvom Veve’s cafe. To sa im aj podarilo, ľudia ich projekt podporili.
„Za 2500 eur môžem doviesť prvé 60kg vrece kávy v najlepšej kvalite z plantáže, ktorá ju pestuje bez použitia pesticídov, následne ju na Slovensku upražiť, vytvoriť grafiku, obal, zabaliť, uskladniť a vyrobiť tak hotový produkt, ktorý si následne budete môcť objednať,“ uviedla Veronika na stránke, kam presne peniaze poputujú.

V súčasnosti je kilogram tejto kolumbijskej praženej biokávy k dispozícii za cenu 39 eur. Pre porovnanie uvádza portál podobný produkt – balenie kolumbijskej stredne svetlo praženej arabiky zo slovenskej pražiarne Zlaté zrnko – stojí okolo 30 eur. Vyššia cena však nie je jediným aspektom, ktorý robí tento nový podnik Pappovcov zaujímavým.
Podnikanie podľa vlastných pravidiel a bez daňového dokladu
Keď príde zákazník na webovú stránku e-shopu, privíta ho veta: „Vitajte na stránke občianskeho klubu ónyx. Zotrvaním na tejto webstránke súhlasíte s pravidlami klubu.“ Nižšie na stránke sa človek dočíta presné pravidlá klubu.
Napríklad, že „Klubový režim je slobodný spôsob hospodárenia, spoločenský mechanizmus, ktorým Klub vo svojich zámeroch vymedzuje priestor, pravidlá a poriadok,“ alebo, že „Členom klubu sa stáva človek automaticky tým, že zotrváva na tejto webovej stránke a po dobu zotrvania na tejto webovej stránke„.
Podľa Pappovcov činnosť klubu podlieha interným pravidlám, a preto nie je možné vystaviť daňový ani účtovný doklad. Pravidlá tiež stanovujú, že „odobrané výrobky alebo služby v rámci klubových pravidiel neuplatňujete v účtovníctve subjektov podliehajúcich zákonom v SR ani inde vo svete“.
„Platby za výdaj výrobkov alebo služieb v rámci Klubu sú považované za klubový príspevok,“ uvádza sa tiež na webe.