Slovenské vody sú ľahšie o 1 200 ton prevažne plastového odpadu. Môže za to projekt Nenechajme to plávať od spoločnosti Lidl. Obchodný reťazec v piatok ako upozornenie na znečisťovanie vôd umiestnil vylovený odpad do fontán v bratislavskom Ružinove a v Trenčíne. Informoval o tom v piatok na tlačovom brífingu generálny riaditeľ Lidl Slovensko Matúš Gála.
„Každá plastová fľaša, igelitka, alebo akýkoľvek iný odpad vylovený z rieky stojí za to. Najdôležitejšie je však uvedomenie si problému a zmena správania, pretože inak sa budeme točiť v bludnom kruhu. Preto ma veľmi teší, že od spustenia projektu klesla spotreba sáčkov v našich predajniach v priemere o 24 percent, čo znamená viac ako 98 000 vreciek denne, ktoré si zákazníci nevezmú,“ povedal Gála. Aj pre projekt sa v Lidli kupujú mikroténové vrecká za 1 cent a spoločnosť túto sumu zdvojnásobí a venuje Slovenskému vodohospodárskemu podniku na čistenie slovenských riek a vodných nádrží od plastového odpadu.
Prvým krokom diskontu pri redukcii plastov bolo odstránenie najtenších igelitiek z predaja koncom roka 2018. Lidl odstránením týchto tašiek, ktoré nikdy zákazníkom nerozdával zadarmo, z ponuky ušetril 125 ton plastov ročne. Ďalším krokom bolo zmenšenie obalov pracích gélov, orechov, sušených plodov atď. či nahradenie plastovej paličky pri vatových tyčinkách za papierovú. Tieto úpravy viedli k úspore viac ako 260 ton plastov. Lidl zároveň v obchodnom roku 2020 recykloval viac ako 1 000 ton plastov.