Väčšina vodičov si pri každodennej jazde ani neuvedomuje, že ich automobil ukrýva viacero bezpečnostných prvkov, ktoré môžu významne prispieť k ich ochrane na cestách. Jedným z takýchto nenápadných, no mimoriadne užitočných prvkov je prerušovaná čiara na bočnom spätnom zrkadle.
Ako informuje portál Vedeli ste, že, tento malý detail, ktorý sa nachádza približne dva až tri centimetre od okraja zrkadla (typicky na strane vodiča), nie je len dizajnovým výmyslom automobilových dizajnérov. V skutočnosti ide o dôležitý bezpečnostný prvok, ktorý môže zohrať kľúčovú úlohu pri predchádzaní dopravným nehodám.
Ako funguje asférická časť zrkadla?
Pri bližšom skúmaní si možno všimneš, že oblasť za prerušovanou čiarou odráža obraz inak než zvyšok zrkadla. Kým hlavná časť spätného zrkadla je zvyčajne plochá, segment za čiarou je asférický. Má mierne zakrivenie, ktoré nie je dokonale rovné.
Toto špeciálne zakrivenie má praktický účel – umožňuje vodičovi vidieť širší uhol priestoru vedľa vozidla. Bežné ploché zrkadlo dokáže zobraziť len limitovanú časť okolia, zatiaľ čo asférická časť pomáha eliminovať tzv. mŕtvy uhol, ktorý je častou príčinou kolízií.

Bezpečnostná výstraha, ktorú treba poznať
Pozor však na klamlivý dojem vzdialenosti. Práve preto je tam prerušovaná čiara – slúži ako upozornenie. Objekty v asférickej časti zrkadla sa javia byť ďalej, než v skutočnosti sú. To znamená, že vozidlo, ktoré v asférickom odraze vyzerá dostatočne vzdialené, môže byť v realite podstatne bližšie k tvojmu autu.
Tento nenápadný prvok tak výrazne prispieva k bezpečnosti jazdy. Vodič nemusí tak často kontrolovať mŕtvy uhol otáčaním hlavy a má lepší prehľad o dopravnej situácii za sebou a vedľa seba. V konečnom dôsledku to znižuje riziko nehôd spôsobených prehliadnutím vozidla idúceho v tesnej blízkosti.
Podobne ako nočný režim vnútorného spätného zrkadla, ktorý redukuje oslnenie svetlometmi áut za tebou, aj asférická časť bočného zrkadla s prerušovanou čiarou predstavuje nenápadného, no neoceniteľného pomocníka pre každodenné bezpečné cestovanie.