ZSSK zavádza nové minimálne cestovné. Zároveň pripravuje masívnu modernizáciu vozidlového parku

Železnice zavádzajú minimálne cestovné jedno euro.


Ministerstvo dopravy SR pripravuje významnú zmenu v tarifnom systéme vlakovej dopravy. Podľa návrhu vyhlášky, ktorá je v pripomienkovom konaní do 16. apríla, by minimálne cestovné na železniciach malo byť jedno euro pre všetky druhy cestovného s výnimkou cestovného druhej triedy pre občanov nad 70 rokov. Téme sa venoval denník Pravda.

ZSSK zdôvodňuje úpravu cien potrebou zabezpečiť „dlhodobo udržateľné poskytovanie služieb vo verejnom záujme“. Ceny cestovného sa na železniciach nemenili viac než desaťročie, pričom najmä na krátkych trasách boli hlboko pod úrovňou ekonomickej návratnosti.

Kto bude naďalej cestovať zadarmo?

Napriek zavedeniu minimálneho cestovného, ZSSK ubezpečuje, že platnosť 100 % zľavy pre vybrané skupiny zostane zachovaná. Bezplatne budú môcť aj naďalej cestovať seniori nad 62 rokov, poberatelia rôznych typov dôchodkov do 62 rokov a deti či študenti do 26 rokov.

„V súlade s rozpočtom verejnej správy na roky 2025 – 2027 je potrebné pristúpiť k zmenám v tarifnom systéme verejnej dopravy, a to z dôvodu nevyhnutnej konsolidácie verejných financií,“ uvádza sa v návrhu vyhlášky.

Shutterstock

Ambiciózna modernizácia vozového parku

Súbežne so zmenami v cenách ZSSK pripravuje aj komplexnú modernizáciu svojho vozidlového parku v hodnote presahujúcej jednu miliardu eur. Informovala o tom agentúra SITA.

„Zvyšovanie kvality a atraktívnosti železničnej dopravy je naším cieľom,“ vysvetľuje Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK. „Vďaka modernizácii môžeme postupne obmieňať zastarané vozidlá za pohodlnejšie a ekonomicky efektívnejšie typy.“

Viac ako polovica vozidiel ZSSK je staršia ako desať rokov s priemerným vekom 16 rokov. Mnohé vlaky sú poruchové a náročné na údržbu. Modernizácia zahŕňa nákup elektrických jednotiek do diaľkovej dopravy, batériových jednotiek a modernizáciu vozňov pre nočnú dopravu.

Cestujúci by mali pocítiť výraznejšie zlepšenie približne o dva až tri roky, aj keď prvé kroky v modernizácii sa realizujú už v súčasnosti.

Zmena grafikonu spôsobila mnohým Slovákom problémy. ZSSK tvrdí, že nemôžu vyhovieť každému

Mohlo by ťa zaujímať:

Pozor na zmeny v spojeniach: Rekonštrukcie tratí ovplyvnia vlakovú dopravu v rôznych regiónoch Slovenska


Tagy:
Henrieta Balázsová
Žijem s novinárskym perom v ruke a nebojím sa ponoriť do rôznorodých tém. Od aktuálneho diania cez záhadné kriminálne prípady až po fascinujúce zákutia ľudskej psychiky - všetko je pre mňa inšpiráciou.
Najčítanejšie
Podobné