Nadávanie na vlaky patrí k slovenskému folklóru. Slovenské železničné spoje v predstavách ľudí často meškajú, kazia sa, neposkytujú kvalitné služby a celkovo sú nespoľahlivé a majú nízku úroveň. Je to ale skutočný obraz ZSSK? Ako je na tom slovenský národný dopravca v porovnaní so zahraničnou konkurenciou?
Odpoveď na túto otázku máme k dispozícii vďaka dôkladnému porovnaniu 27 vybraných dopravcov, ktoré sa objavilo na webe Transport and Environment. Súkromné a štátne spoločnosti z rôznych kútov Európy boli hodnotené v ôsmich faktoroch, na základe ktorých bolo vypočítané celkové skóre.
Ľudia rozmýšľajú peňaženkou
Dáta z výskumu ukazujú, že cena lístkov je pri vlakovej doprave kľúčovým faktorom. Keď spoločnosti chcú, aby ľudia jazdili vlakmi, musia držať cenu nízko. Autori analýzy uvádzajú, že rozumná cenová politika, ktorá zahŕňa aj výhodné zľavy, má obrovský prínos pre prevádzkovateľa aj cestujúceho. Najlepšie hodnotené spoločnosti vysoko bodovali v tejto kategórii.
Cena je silnou stránkou aj ZSSK – je to faktor, v ktorom dosiahla skvelý výsledok, a dá sa povedať, že má jedny z najnižších cien v Európe. Rovnako dobre na tom ZSSK dopadla, aj čo sa týka zliav.
Je tu ale aj odvrátená strana peňažnej otázky – a to kompenzácie. ZSSK dokument menuje ako jednu z tých spoločností, v ktorej je systém kompenzácií na mizernej úrovni. ZSSK je dokonca najhoršia zo všetkých hodnotených. Ak pri niekoľkohodinovom meškaní dostaneš aspoň fľašu vody, môžeš byť rád.
Transport and Environment odporúča dopravcom kompenzovať cestujúcich už za 15-minútové meškanie a za vyše 60-minútové meškanie vrátiť plnú výšku cestovného. Nám len zostáva sa pousmiať. V slovenských podmienkach to znie ako sci-fi.
Ďalšie faktory
Spoľahlivosť je po cene pre cestujúceho druhým najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní. V tomto kontexte spoľahlivosť znamená, či vlaky chodia načas. ZSSK získala skóre 5,7, vďaka čomu sa radí k priemeru. Mnohých Slovákov tento údaj šokuje. Ako to musí vyzerať u dánskeho dopravcu DSB, ktorý dosiahol známku 3,1? V tejto kategórii sa potvrdil stereotyp – najspoľahlivejším prepravcom je švajčiarsky SBB, ktorý beží ako švajčiarske hodinky.
Faktor pohodlie je podľa Transport and Environment najsilnejšou stránkou ZSSK – získala známku 8. Veľa Slovákov tomu ťažko bude veriť, ale na Slovensku skutočne jazdí vysoké percento moderných a dobre udržiavaných strojov. Žiaľ, zlý stav koľají im nedovoľuje naplno využiť ich možnosti (predovšetkým čo sa týka maximálnej rýchlosti), čo je skutočne poľutovaniahodné.
Jednoduchosť kúpy lístkov je jedna z kategórií, v ktorých je ZSSK uvedená ako zlý príklad. Problémom je hlavne nedostatok možností pozmeniť si lístok po jeho zakúpení. Dobrou správou je však to, že sa pripravuje spoločná európska legislatíva, ktorá má zjednotiť a uľahčiť nakupovanie lístkov na medzinárodné vlaky. Dúfajme, že to bude impulz, ktorý povedie k celkovému zlepšeniu situácie aj pri kúpe lístkov na vnútroštátne spoje.
Transport and Environment hodnotil dopravné spoločnosti aj v kategóriách nočné vlaky a služby pre cyklistov. ZSSK patrí s počtom nočných vlakov k priemeru, získala známku 6. Národný dopravca však nie je veľmi ústretový k cyklistom a jeho služby pre cestujúcich s bicyklom boli ohodnotené známkou 3,8.
Česi sú na tom oveľa lepšie
Aká je celková známka pre ZSSK? Dopravca v celkovom hodnotení, ktoré zahŕňalo všetky parametre, obsadil štrnástu priečku (z 27). Z ostatných dôležitých hráčov v regióne český RegioJet skončil tretí, rakúska ÖBB štvrtá, České dráhy obsadili šiestu priečku, poľský prepravca PKP bol trinásty a maďarský MÁV skončil na sedemnástom mieste.
Z uvedených čísel vyplýva, že v oblasti železničnej dopravy sú na tom Česi naozaj omnoho lepšie. Ich štátny prepravca České dráhy patrí k európskej špičke a súkromná spoločnosť RegioJet si dokonca odniesla bronzovú medailu. Celkovo najlepšie hodnotenou spoločnosťou je taliansky dopravca Trenitalia a druhú priečku obsadili Švajčiari SBB.