Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Streda 11.12.2024
sk
Hilda
cz
Dana

Zverejnili rebríček najlepších vlakových dopravcov Európy. Akú známku dostala slovenská ZSSK?

V jednej kategórii skončil náš národný dopravca na poslednom mieste.


Nadávanie na vlaky patrí k slovenskému folklóru. Slovenské železničné spoje v predstavách ľudí často meškajú, kazia sa, neposkytujú kvalitné služby a celkovo sú nespoľahlivé a majú nízku úroveň. Je to ale skutočný obraz ZSSK? Ako je na tom slovenský národný dopravca v porovnaní so zahraničnou konkurenciou?

Odpoveď na túto otázku máme k dispozícii vďaka dôkladnému porovnaniu 27 vybraných dopravcov, ktoré sa objavilo na webe Transport and Environment. Súkromné a štátne spoločnosti z rôznych kútov Európy boli hodnotené v ôsmich faktoroch, na základe ktorých bolo vypočítané celkové skóre.

Ľudia rozmýšľajú peňaženkou

Dáta z výskumu ukazujú, že cena lístkov je pri vlakovej doprave kľúčovým faktorom. Keď spoločnosti chcú, aby ľudia jazdili vlakmi, musia držať cenu nízko. Autori analýzy uvádzajú, že rozumná cenová politika, ktorá zahŕňa aj výhodné zľavy, má obrovský prínos pre prevádzkovateľa aj cestujúceho. Najlepšie hodnotené spoločnosti vysoko bodovali v tejto kategórii.

Cena je silnou stránkou aj ZSSK – je to faktor, v ktorom dosiahla skvelý výsledok, a dá sa povedať, že má jedny z najnižších cien v Európe. Rovnako dobre na tom ZSSK dopadla, aj čo sa týka zliav.

TASR

Je tu ale aj odvrátená strana peňažnej otázky – a to kompenzácie. ZSSK dokument menuje ako jednu z tých spoločností, v ktorej je systém kompenzácií na mizernej úrovni. ZSSK je dokonca najhoršia zo všetkých hodnotených. Ak pri niekoľkohodinovom meškaní dostaneš aspoň fľašu vody, môžeš byť rád.

Transport and Environment odporúča dopravcom kompenzovať cestujúcich už za 15-minútové meškanie a za vyše 60-minútové meškanie vrátiť plnú výšku cestovného. Nám len zostáva sa pousmiať. V slovenských podmienkach to znie ako sci-fi.

Slováci často nadávajú na podmienky cestovania vo vlakoch ZSSK. Aký je ale ich skutočný obraz v porovnaní so zahraničím?
TASR

Ďalšie faktory

Spoľahlivosť je po cene pre cestujúceho druhým najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní. V tomto kontexte spoľahlivosť znamená, či vlaky chodia načas. ZSSK získala skóre 5,7, vďaka čomu sa radí k priemeru. Mnohých Slovákov tento údaj šokuje. Ako to musí vyzerať u dánskeho dopravcu DSB, ktorý dosiahol známku 3,1? V tejto kategórii sa potvrdil stereotyp – najspoľahlivejším prepravcom je švajčiarsky SBB, ktorý beží ako švajčiarske hodinky.

Faktor pohodlie je podľa Transport and Environment najsilnejšou stránkou ZSSK – získala známku 8. Veľa Slovákov tomu ťažko bude veriť, ale na Slovensku skutočne jazdí vysoké percento moderných a dobre udržiavaných strojov. Žiaľ, zlý stav koľají im nedovoľuje naplno využiť ich možnosti (predovšetkým čo sa týka maximálnej rýchlosti), čo je skutočne poľutovaniahodné.

Slováci často nadávajú na podmienky cestovania vo vlakoch ZSSK. Aký je ale ich skutočný obraz v porovnaní so zahraničím?
TASR

Jednoduchosť kúpy lístkov je jedna z kategórií, v ktorých je ZSSK uvedená ako zlý príklad. Problémom je hlavne nedostatok možností pozmeniť si lístok po jeho zakúpení. Dobrou správou je však to, že sa pripravuje spoločná európska legislatíva, ktorá má zjednotiť a uľahčiť nakupovanie lístkov na medzinárodné vlaky. Dúfajme, že to bude impulz, ktorý povedie k celkovému zlepšeniu situácie aj pri kúpe lístkov na vnútroštátne spoje.

Transport and Environment hodnotil dopravné spoločnosti aj v kategóriách nočné vlaky a služby pre cyklistov. ZSSK patrí s počtom nočných vlakov k priemeru, získala známku 6. Národný dopravca však nie je veľmi ústretový k cyklistom a jeho služby pre cestujúcich s bicyklom boli ohodnotené známkou 3,8.

Mohlo by ťa zaujímať:

Budeš cestovať na Vianoce domov vlakom? Na toto si daj pozor

Česi sú na tom oveľa lepšie

Aká je celková známka pre ZSSK? Dopravca v celkovom hodnotení, ktoré zahŕňalo všetky parametre, obsadil štrnástu priečku (z 27). Z ostatných dôležitých hráčov v regióne český RegioJet skončil tretí, rakúska ÖBB štvrtá, České dráhy obsadili šiestu priečku, poľský prepravca PKP bol trinásty a maďarský MÁV skončil na sedemnástom mieste.

TASR

Z uvedených čísel vyplýva, že v oblasti železničnej dopravy sú na tom Česi naozaj omnoho lepšie. Ich štátny prepravca České dráhy patrí k európskej špičke a súkromná spoločnosť RegioJet si dokonca odniesla bronzovú medailu. Celkovo najlepšie hodnotenou spoločnosťou je taliansky dopravca Trenitalia a druhú priečku obsadili Švajčiari SBB.


Tagy:

Peter Strhan
Venujem sa predovšetkým témam ako internetová kultúra, súčasné trendy a memes. Blízko mám aj k hudbe, vede a histórii.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.