Zvláštne ceny, šikana pracovníkov a zavádzanie. Obľúbený startup čelí ostrej kritike

Všetko spustil jeden nahnevaný príspevok spisovateľky.


Knihobot mal donedávna imidž modernej firmy, ktorá dokázala využiť dieru na trhu a zároveň spraviť svet krajším miestom. Vďaka tejto službe sa ľudia môžu zbaviť nechcených kníh, ktoré sú následne predané novému majiteľovi a predchádzajúci majiteľ si z transakcie odnesie určitý podiel. Teraz však startup, ktorý je dobre známy aj na Slovensku (najnovšie pod názvom Bookbot), čelí v susednom Česku ostrej kritike.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Všetko spustil jeden príspevok na Instagrame. Ostré slová spisovateľky Niny Špitálnikovej rozprúdili vášnivú debatu, v ktorej sa objavila kritika cenotvorby Knihobotu, tvrdých pracovných podmienok a taktiež zavádzania ohľadom environmentálnej politiky.

Prestrelená cena?

„Knihobot sa oficiálne zmenil z recyklačného projektu na recyklátor dôvery. A ja týmto verejne vyhlasujem BOJKOT,“ takýmito ostrými slovami komentuje známy startup česká orientalistka a spisovateľka Nina Špitálniková. To, čo Knihobot robí, dokonca nazvala úžerou.

Čo mohlo autorku kníh o Severnej Kórei takto vytočiť? Nepáči sa jej to, že na Knihobote sa predáva jej titul Deníky ze Severní Koreje za 4250 Kč (175 €). Špitálniková vysvetľuje, že táto malá knižka v mäkkej väzbe bola distribuovaná ako materiál pre prispievateľov na Donio a nemala byť nikdy štandardne predávaná.

„Ak by moje knižky mali nohy, zdvihli by sa a z toho regálu by vám ušli,“ podráždene komentuje spisovateľka. Podľa nej to, čo Knihobot robí nie je dávanie druhého životu knihám, ale „posmrtné okrádanie“.

Veľa komentujúcich však Špitálnikovej výčitkám vôbec nerozumie. Poukazujú pri tom na pravidlá voľného trhu – veci sa predávajú za toľko, za koľko sú ľudia ochotní ich kúpiť. Pokiaľ existuje nejaký predmet, ktorý sa už viac nevyrába a stále je oň záujem, je logické, že jeho cena bude vysoká a tú pôvodnú môže výrazne prekonať.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Podobný názor vyjadril aj pracovník antikvariátu Kamil: „Cenu kníh v antikvariátoch neurčuje pôvodná cena, ani kvalita knihy, ale záujem trhu. Pokiaľ je kniha nedostupná a dá sa predať za 4000, z akého dôvodu by ju mal antikvariát predávať za pôvodnú cenu, prípadne pár korún?“

Likvidácia kníh

Diskusia pod príspevkom autorky sa okrem témy cenotvorby venovala aj ďalším aspektom fungovania Knihobota. Jedným z nich je údajná likvidácia nechcených kníh. Knihobot sa prezentuje ako zodpovedná firma, ktorá žiadne knihy neničí – aj tie, ktoré sú nepredajné, končia napríklad ako rekvizity v divadlách. Veľa ľudí však zastáva názor, že to nemusí byť pravda.

„Nedávno som bola svedkom, ako z ich predajne/skladu v Prahe vyhadzovali stovky kníh do kontajneru, toľko k tomu, ako sa chvastajú, že nevyhadzujú,“ píše sa v jednom z komentárov na Instagrame. Aj ďalší komentujúci majú podobné skúsenosti.

Zvláštne ceny, šikana pracovníkov a zavádzanie. Obľúbený startup čelí ostrej kritike
Shutterstock

Stalo sa napríklad to, že niekto im poslal niekoľko kníh na predaj. Knihobot niekoľko z nich vyradil, avšak nevrátil ich naspäť predávajúcemu. Čo sa teda s nimi stalo? „Napísali, že titul je nepredajný. Išlo o zachovalé moderné knihy. Potom som niektoré tie tituly v rovnakom vydaní a v rovnakom stave videla, že ich normálne predávajú,“ sťažuje sa nespokojná zákazníčka.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

To, že Knihobot napriek deklarovanému opaku knihy skutočne vyhodil, potvrdila aj komentujúca, ktorá tam istý čas pracovala: „(Vyhadzujú sa) buď keď sú príliš poškodené, plesnivé, alebo po určitom čase. Dôvody sú rôzne: rovnakých kníh majú veľa a v lepšej kvalite, podľa nejakého ich sledovača kniha nemá veľmi veľký úspech na predaj a pod. Vyradené knihy sa potom jednoducho nahádžu do kontajnera a kamsi odvezú.“

Tvrdé pracovné podmienky

Kritické slová na adresu Knihobotu vyčítali spoločnosti aj nedôstojné pracovné podmienky pre brigádnikov. „Hovorila som s niekoľkými ľuďmi, čo tam pracovali a popisovali dosť psycho kontrolný systém, ktorý má maximalizovať vašu produktivitu, zatiaľ čo samozrejme beriete nedôstojnú mzdu,“ znie jeden z mnohých komentárov, upozorňujúcich na tento problém.

O podobný názor sa podelili viacerí ľudia, ktorí poznajú niekoho, kto v Knihobote pracoval alebo tam priamo pracovali. Špitálniková v ďalšom príspevku na Instagrame zdieľala súkromné správy, ktoré jej zaslalo niekoľko nespokojných súčasných a bývalých pracovníkov Knihobotu.

Všetci hovoria o tom istom. Nezmyselné a náročné hodinové kvóty, psychický nátlak a zlý plat. Maká sa tam za minimálku a pokiaľ si pracovník odskočí na WC, nemá šancu dobehnúť zameškanú prácu a nesplní si kvótu. Ľudia so skúsenosťou s prácou v Knihobote tiež potvrdili, že knihy sa vo veľkom vyhadzujú.

Mohlo by ťa zaujímať:

Čašníci zostanú zanedlho bez práce: Na Slovensku ich už nahrádzajú roboti, nájdeš ich aj v týchto hoteloch

Vyjadrenie Knihobotu

Obrovskú vlnu kritiky, ktorú spustil príspevok Špitálnikovej si Knihobot nemohol dovoliť ignorovať. Priamo pod príspevkom na Instagrame napísal komentár so stanoviskom. Okrem iného sa v ňom spomína, že „náročnosť práce v Knihobote komunikujeme od začiatku úplne transparentne“ a „vieme, že táto práca nie je pre každého“. Firma však zároveň dodáva, že tí, čo pracujú nadštandardne, dostávajú bonusy a odmeny.

Knihobot sa vyjadril aj téme vyhadzovania kníh: „Knihy vyraďujeme vo chvíli, keď ich cena na trhu klesne natoľko, že by sa ich predaj už nášmu klientovi neoplatil (viac nájdete v našich obchodných podmienkach). Vďaka tomu môžeme uvoľniť miesto novým titulom, o ktoré je aktuálne záujem. Klienti si svoje knihy môžu do dvoch týždňov od vyradenia objednať späť.“

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Kauzu neobišiel ani samotný CEO Knihobotu Dominik Gazdoš. Ten na LinkedIn okomentoval viaceré body o ktorých sa diskutuje. Priznal, že väčšina toho, čo ľudia na sociálnych sieťach napísali, je pravdivá. Uviedol, že ceny určuje trh na základe jednoduchého pravidla ponuky a dopytu. Taktiež potvrdil, že Knihobot nepredané skutočne knihy posiela na recykláciu. Niektorých titulov sa nedá zbaviť sa ani zadarmo.

Gazdoš nepopiera, že práca v sklade je náročná manuálna drina, zároveň ale tvrdí, že ten, kto ju robiť vie a chce, ten si ľahko zvykne. CEO sa ohradzuje proti obvineniam, podľa ktorých sa s brigádnikmi zle zaobchádza, alebo že by dochádzalo k ich zneužívaniu či šikanovaniu. Podľa neho jeho firma poskytuje dôstojné pracovné podmienky.

Verejnosť však ku slovám Gazdoša zachováva rezervovaný postoj. Môžeme to vidieť priamo na LinkedIne, kde sa väčšina komentárov pod vyjadrením Gazdoša nesie v negatívnom duchu.


Tagy:
REKLAMA
Peter Strhan
V EMEFKE pôsobím od roku 2017, teda od samotného založenia portálu. Mojou vášňou je internetová kultúra, súčasné trendy a svet humoru a memes, ktorým sa venujem aj vo svojich článkoch.Okrem toho ma zaujímajú témy z oblasti vedy, technológií a histórie. Blízko mám aj k umeniu a hudbe, a vždy si nájdem čas na pútavú vernisáž alebo dobrý koncert. Mojím cieľom je prinášať čitateľom obsah, ktorý ich pobaví, inšpiruje a zároveň rozšíri ich obzory.
Najčítanejšie
Podobné