Blade Runner
Blade Runner z roku 1982 má troška iný záver než zvyšok filmov na tomto zozname. Je to epický dobrodružný sci-fi film odohrávajúci sa v dystopickej budúcnosti nášho sveta, kde roboti a ľudia spolunažívajú. Hlavný hrdina musí loviť humanoidné stroje po záruke a popri plnení nového kontraktu sa stretáva s najvyspelejším robotom, akého kedy stretol. S ním potom zdieľa aj záverečnú scénu plnú poézie a filozofie.
To by človek nečakal, keďže film sa odohráva v špinavých, preplnených uliciach plných chaosu. Nuž, aj roboti vedia snívať a dúfať v lepšiu budúcnosť. Motiváciou zlovestného robota robiť naprieč filmom ohavné činy je túžba po živote, ktorú s ním zdieľame my všetci. Nakoniec však umiera, vyprcháva mu doba použitia, ako jogurtu. Jeho posledné slová sú krásne, mysteriózne, ba až viac ľudské než čokoľvek, čo povedal ktorýkoľvek človek v príbehu.
La La Land
Ak ti niekto povie, že muzikály sa už dneska nedajú pozerať, tak ho odkáž na film La La Land. Táto snímka z roku 2016 je jedným z mnohých majstrovských filmov mladého režiséra Damiena Chazella. Ten na každom svojom filme spolupracuje s jeho dvorným skladateľom a kamarátom Justinom Hurwitzom, a niet divu, že jeho filmy sú postavené na hudbe. Stačí si pustiť soundtrack a netreba ti ani obraz na to, aby si sa ocitol v romantickej či tragickej situácii.
V La La Lande sa staneš svedkom toho, čo sa stane medzi dvomi ľuďmi, ktorí sa kompletne zbožňujú, no práve táto láska im stojí v ceste k tomu, čo chcú celý život získať. Dokonalé herecké výkony kulminujú až do záveru, ktorý sa nesie v divokom, ale nakoniec tichom tóne, reflektujúcom komplexné emócie zdieľané ústrednou dvojicou. Potom už stačí len jedna výmena letmých úsmevov a divák je v slzách.

Inception
O Inception hádam veľa písať nemusíme, no vložiť ho sem teda musíme. Film z roku 2010 od Christophera Nolana sa už dávnejšie stal jednou z najdiskutovanejších snímok všetkých čias. Záver filmu sa zároveň s tým stal jedným z najmysterióznejších záverov v dejinách kinematografie. Príbeh je asi každému známy. Zlodeji snov prechádzajú rôznymi úrovňami ľudského podvedomia a narážajú na jeden problém za druhým, až odhaľujeme, že hlavný hrdina podvádza a možno sa zo sveta snov už nikdy nedostane.
Na záver to vyzerá, že je všetko v poriadku, no jeden malý predmet sa stále točí na stole a divák si je neistý až do posledného strihu filmu, či sa to hlavnému hrdinovi iba nesníva, alebo je späť v realite. Legendárne.
Oldboy
Oldboy z roku 2003 je jedným z najlepších kórejských filmov všetkých čias. Ako sa už ale od troška inakšej východnej kultúry dá čakať, nájde sa tu kopa zvrhlostí a podivných motívov, ktoré človek zo Slovenska možno naplno nepochopí. Tak či tak ide o fantasticky natočenú, zahranú, napísanú, hudobne podloženú filmovú pochúťku so zvratom, ktorý ti prevráti žalúdok a ešte ti aj zakáže zaspať.
Príbeh sleduje obyčajného muža vedúceho obyčajný život. Z ničoho nič je však unesený a na niekoľko rokov je väznený v malej izbičke, kde mu nič nehovoria. Nič sa nedozvedá o svete okolo, nič nevie o svojej rodine. V izbe má iba televízor, z ktorého sa priúča bojovým technikám a chystá sa na pomstu.

Po rokoch ho púšťajú na slobodu, kde mu vo svete pomáha náhodná žena. Postupne sa však sprisahanie znova vracia a on odhaľuje, že všetko v jeho živote bolo vytvorené niekým, kto ho chce využiť na svoju pomstu. Tá prichádza až v samotnom závere filmu.
Babylon
A na záver sladká čerešnička na torte. Babylon z roku 2022 je ďalším filmom od Damiena Chazella, ktorý to s tými filmovými koncami proste vie. Snímka sa točí okolo počiatkov Hollywoodu a príchodu zvukového filmu, no je o médiu, ktoré zmenilo celý svet. Sledujeme tu niekoľko postáv s rozličnými osudmi. Veci sa neustále menia, niektorí sa nedokážu prispôsobiť, iní zas musia utiecť. V starom Hollywoode to totižto bolo ako na divokom západe.
Nuž, hlavný hrdina si postupom deja uvedomuje, že sa stal súčasťou niečoho obrovského – niečoho nadľudského – filmu. Záver tohto diela divákovi útočí na všetky zmysly a zároveň aj poukazuje na to, že práve film je modernou mágiou.