Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Piatok 3.5.2024
sk
Galina
cz
Alexej, Alex

Od leteckej havárie na Zlatých pieskoch uplynulo už 46 rokov. Prežili ju len traja ľudia

Pád lietadla Iľjušin II-18B patrí k najväčším tragédiám Slovenska.


28. júla 2022 sme si pripomenuli 46. výročie jednej z najtragickejších udalostí Slovenska. Išlo o haváriu letu ČSA 001, ktorý sa zrútil na bratislavských Zlatých pieskoch. Rutinný let sa tesne pri svojom cieli zmenil na nočnú moru, pri ktorej zahynulo 76 ľudí. Prečo k pádu lietadla vlastne došlo?

Rutinný let sa zmenil na horor

Začiatok letu a samotný let prebiehal – ako sme napísali – bez problémov. 28. júla 1976 lietadlo Iľjušin II-18B odštartovalo z letiska Praha-Ruzyně o 8:52 hod., pričom pristáť malo na letisku Bratislava-Ivanka. Na palube sa nachádzalo dohromady 79 ľudí, z toho 69 cestujúcich, posádka a palubní sprievodcovia. Kapitánom bol 44-ročný Svatoslav Rosa, skúsený pilot s mnohými nalietanými hodinami. Okrem neho bol v kokpite druhý pilot Jiří Růžička, navigátor Antonín Prim a palubný mechanik Jaroslav Schmidt.

Lietadlo sa bez ťažkostí dostalo až k Bratislave a o 9:35 hod. dostalo od riadiacej veže povolenie na pristátie. Došlo však k omylu, ktorý bol – ako sa ukázalo – prvou z mnohých chýb s fatálnymi následkami. Dispečer si myslel, že sa lietadlo nachádza o 300 metrov nižšie.

Wikipedia

Bolo však stále veľmi vysoko a po povolení na pristátie začalo klesať až príliš rýchlo (22 metrov za sekundu pri rýchlosti 435 kilometrov za hodinu, čím výrazne prekročilo povolenú normu). Pre tento spôsob klesania sa rozhodol kapitán Rosa, hoci v takýchto situáciách bolo predpísané, aby pilot klesal krúžením a priblížením.

Vzhľadom na prudké klesanie a vysokú rýchlosť došlo k vypnutiu tretieho motora. V takomto prípade mala posádka povinnosť vypnúť daný motor aj ručne, ale opäť došlo k chybe. Pilot Růžička totiž omylom stlačil nesprávne tlačidlo a vypol tým aj štvrtý motor. Podľa predpisov mal pilot v takejto situácii jednoducho „položiť“ lietadlo na zem. „Možno by sa niekomu niečo stalo, ale všetci by to boli prežili,“ uviedol bývalý novinár David Púchovský, autor knihy Katastrofa letu 001 na Zlatých pieskoch, pre portál Teraz.

Anton Zagar/Archív TASR

Z nepochopiteľných príčin sa ale pilot dopustil ďalšej obrovskej chyby. Namiesto toho, aby sa pokúsil pristáť a riadil sa pokynmi z veže, z ktorej prichádzali správy, aby lietadlo točil vľavo, začal ho otáčať smerom doprava. Rozhodol sa vlastne zopakovať okruh a pokúsiť sa znovu pristáť podľa pôvodných plánov.

To ale za daných okolností (pri dvoch vypnutých motoroch) bolo viac ako nerealistické. Aby toho nebolo málo, došlo k ďalšej chybe. Mechanik Schmidt sa rozhodol opäť nahodiť štvrtý motor. Tým ale extrémne narástol odpor vzduchu, rýchlosť sa znížila, lietadlo sa naklonilo a o 9:37 hod. dopadlo do jazera v areáli Zlaté piesky. Pri náraze do vody sa trup rozlomil napoly a oddelili sa od neho krídla. Zahynulo 76 ľudí, vrátane všetkých členov posádky. Prežiť sa podarilo len trom pasažierom.

Ako sa počas histórie vyvíjalo školstvo? Slovenská učiteľka prezradila, ako sa rokmi zmenila autorita učiteľa

Odporúčame prečítať:

Ako sa počas histórie vyvíjalo školstvo? Slovenská učiteľka prezradila, ako sa rokmi zmenila autorita učiteľa

76 mŕtvych

Dispečeri vedeli, že s lietadlom je zle, jeho pád navyše videlo aj viacero svedkov. Tí sa snažili zachrániť ľudí na palube ešte predtým, než dorazili záchranári. Väčšina z nich ale bola po smrti. Záchranári museli motorovou pílou do trupu lietadla vyrezať dieru, aby sa k cestujúcim dostali. Uvádza sa, že dokázali vyslobodiť štyroch ľudí, pričom ďalším dvom sa podarilo vyplávať z ponorenej časti lietadla. Napriek tomu napokon prežili iba traja ľudia.

Archív TASR

Boli nimi Jaromír Kratochvíl, František Lukáš a Gerard Menárd z Francúzska. Kratochvíl zomrel minulý rok, Lukáš v roku 1996. Posledným žijúcim priamym účastníkom tejto obrovskej tragédie je tak už len Menárd. Tie najväčšie trosky lietadla boli vylovené v roku 1976, hoci nie úplne všetky.

Rôzne väčšie či menšie časti bádatelia nachádzali ešte dlhé roky po havárii. Menšie trosky sa podarilo vyloviť v roku 2000 a dokonca aj začiatkom tohto roka. Vtedy potápači Peter Kubička a Andrej Gašpar vylovili nečakane veľký kus kabíny. Išlo o ľavú časť predného trupu. Trosky lietadla boli 28. júla 2021 vystavené v priestoroch Dopravného múzea v Bratislave. Táto výstava potrvá až do 31. mája budúceho roka.

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.